Jumppapallosta saisi hyvän istuimen koululaisille, joilla on tarkkavaisuushäiriö. Kuva: Wikimedia Commons
Jumppapallosta saisi hyvän istuimen koululaisille, joilla on tarkkavaisuushäiriö. Kuva: Wikimedia Commons

Kiemurtelu ja keinahtelu parantaa keskittymistä.

"Ole paikoillasi ja keskity" on väärä komento lapselle, jolla on todettu aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö ADHD. Hän keskittyy parhaiten, kun voi liikahdella, kiemurrella, heilutella jalkojaan tai keinahdella tuolillaan. Kaikki sellainen auttaa tarkkaavaisuushäiriöistä ihmistä oppimaan, kertovat tutkijat Journal of Abnormal Child Psychology -lehdessä.

Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön keskeisiä oireita ovat tarkkaamattomuus, ylivilkkaus ja impulsiivisuus. Selvästi haitallisia oireita on ehkä viidellä prosentilla lapsista.

”Tyypillisesti puutumme hyperaktiivisuuteen. Toimimme juuri päinvastaisella tavalla kuin yleensä pitäisi ADHD-lasten kanssa”, tutkija Mark Rapport sanoo Keski-Floridan yliopiston verkkosivustolla.

Rapportin mukaan tarkkaavaisuushäiriöisen lapsen ei toki tarvitse antaa ”juoksennella ympäri huonetta”. Lapselle pitäisi kuitenkin antaa mahdollisuus liikahdella niin, että hän pystyy parhaiten keskittymään tehtäviin. Lapset voisivat Rapportin mielestä esimerkiksi istua koulun tärkeissä kokeissa isolla jumppapallolla tai jopa kuntopyörällä.

Tutkimukseen osallistui 52 poikaa, jotka olivat 8–12-vuotiaita. Heistä 29:llä oli havaittu tarkkaavaisuushäiriö. Lopuilla 23:lla pojalla ei ollut havaittu tarkkaavaisuushäiriötä.

Poikia pyydettiin tekemään kokeita, jotka mittasivat niin sanottua työmuistia. Työmuisti on tietojenkäsittelymme keskeisiä perusmekanismeja. Sitä tarvitaan esimerkiksi oppimisessa, järkeilyssä ja ymmärtämisessä.

Lapsille näytettiin satunnaisessa järjestyksessä olevia numeroita ja kirjaimia tietokoneen näytöllä. Numerot ja kirjaimet vain välähtivät näytöllä. Lapsia pyydettiin panemaan numeroita tiettyyn järjestykseen. Heitä kuvattiin koko ajan.

Tarkkaavaisuushäiriöiset lapset liikahtelivat vain silloin, kun he keskittyivät numeroihin ja kirjaimiin. He eivät siis liikahdelleet koko ajan, vain keskittyessään.

”Havaitsimme, että suurin osa lapsista suoriutui sitä paremmin, mitä enemmän he liikahtelivat”, Rapport kuvailee. Hänen mukaansa lasten piti liikahdella säilyttääkseen valppautensa.

Sen sijaan lapset, joilla ei ollut tarkkaavaisuushäiriöitä, suoriutuivat huonommin, jos he liikahtelivat kokeen aikana.

teitvil
Seuraa 
Viestejä2
Liittynyt22.7.2010

ADHD-lapsi oppii parhaiten, kun saa liikahdella

Jatkotutkimus pitäisi tehdä koululuokassa, jotta ryhmän vaikutus saataisiin näkyville. Itse annan liikahdella, mutta joudun rajoittamaan sitä - koska liikahtelu aiheuttaa toisessa keskittymishäiriöisessä tai ihan normioppilaassakin vastareaktion ja kuinka ollakaan homma ei ole kenenkään hanskassa. Ryhmäopetus on aina jonkinlaista kompromissia - vastineeksi toki ryhmäoppiminen on usein yksilöoppimista tehokkaampaa. Tällä hetkellähän muotia ovat erilaiset kiikkustuolipalloviritykset, jotka...
Lue kommentti