Maailmankartta kuvaa ilmakehän aerosolien optista läpinäkyvyyttä.

Ilmakehän aerosolipartikkelien on pitkään luultu olevan nestemäisiä, mutta uuden tutkimuksen mukaan niiden olomuoto saattaakin olla amorfisen kiinteä.

Ilmakehän aerosolihiukkasilla, joiden on pitkään uskottu olevan nestemäisiä, voi olla myös amorfinen kiinteä olomuoto, kävi ilmi Naturessa julkaistusta tutkimuksesta. Löydös panee miettimään uudestaan näihin hiukkasiin liittyviä kemiallisia ja fysikaalisia prosesseja, ja mitä se merkitsee ilmanlaadulle ja ilmastolle.

Orgaanisia aerosolipartikkeleita on kaikkialla ilmakehässä. Sekundääriset orgaaniset pienhiukkaset muodostuvat haihtuvien orgaanisten yhdisteiden hapettumisesta. Suurin osa näistä yhdisteistä on peräisin kasveista.

Sekundääriset hiukkaset vaikuttavat ilmastoon sirottamalla auringon säteilyä ja toimimalla tiivistymisytiminä pilvenmuodostuksessa. Näiden hiukkasten muodostumista ja käyttäytymistä koskevat mallit ovat olettaneet, että ne olisivat nestemäisiä, mutta äskettäiset laboratoriokokeet ovat viitanneet siihen, että ne saattavat olla amorfisessa muodossa.

Tampereen teknillisen yliopiston tutkija Annele Virtanen kollegoineen on esittänyt nyt suoraa näyttöä sen tueksi, että kasveista peräisin olevat sekundäärihiukkaset ovat amorfisessa kiinteässä olomuodossa.

Uudelleen pohdittaviin ilmakehän prosesseihin kuuluvat muun muassa sekundääristen hiukkasten kyky imeä kosteutta - millä on vaikutusta pilvien muodostukseen - sekä kemiallisten reaktioiden yleisyys. Näillä tekijöillä on vaikutusta hiukkasten elinikään.