T

Etiopiasta kaivettiin esiin mantereen ensimmäiset meripihkapalat, joihin on kivettynyt liitukautisia eliöitä.

Etiopian luoteisosasta löytyi meripihkaa, johon on säilöytynyt muinaisten niveljalkaisten ja kasvien jäänteitä.

Tutkijat ovat löydöstä riemuissaan, sillä Libanonia, Jordaniaa, Intiaa ja Amazonia lukuunottamatta muinaiseen Gondwana-mantereen alueelta ei ennen ole paikannettu fossiilisulkeumia sisältänyttä meripihkaa.

Aiempia meripihkaesiintymiä on Afrikassa ylipäätään vain kaksi, ja ne ovat molemmat Etelä-Afrikasta. "Kumpaiseenkaan ei ollut kuitenkaan taltioitunut muinaiseliöitä", tutkija Alexander Schmidt Göttingenin yliopistosta Saksasta kertoo.

Etiopialaismeripihkapaloja on noukittu talteen jo satoja, ja niistä on ehditty tutkia 62. Pihkat on ajoitettu 93-95 miljoonaa vuotta vanhoiksi.

Useimmat nyt löydetyistä kimpaleista on 1-5 senttimetrin mittaisia, mutta joukossa on myös 25 sentin kappaleita.

"Fossiileja sisältävä meripihka tarjoaa ainutlaatuisen ikkunan Afrikan liitukautiseen metsäekosysteemiin", Schmidt toteaa eurooppalais-yhdysvaltalais-afrikkalaisine kollegoineen Pnasissa.

Lue lisää meripihkasta Tiede-lehden artikkelista.