Nykyihminen lähti todennäköisesti levittäytyi Siinain kautta eikä etelämpää Bab el Mandebin salmen yli. Kuva: Nasa

Se reitti on geenien valossa todennäköisempi kuin eteläisempi.

Afrikka on ihmisen alkukoti. Tästä ovat lähes kaikki ihmisen esihistorian tutkijat yhtä mieltä. Kiistelty on siitä, mitä reittiä esi-isämme ja äitimme kulkivat muuhun maailmaan, kun muuttoliike alkoi noin 60 000 vuotta sitten.

Egypti ja Siinain niemimaa näyttivät olleen väylä ulos Afrikasta. Tälle antaa tukea tutkimus, joka selvitti 225:n Koillis-Afrikassa asuvien ihmisten perimät. Otoksessa oli sadan egyptiläisen ja 125 etiopialaisen perimät. Etiopialaiset edustivat viittä eri heimoa.

Tutkijat löysivät selvästi enemmän geneettisiä yhtäläisyyksiä egyptiläisten ja euraasialaisten kuin etiopialaisten heimojen ja euraasialaisten väliltä, sanoo tutkimusta johtanut tohtori Luca Pagani Wellcome Trust Sanger-instituutista ja Cambridgen yliopistosta. Tämä viittaa siihen, että ihmiset tulivat ulos Siinain kautta.

Vaihtoehto oli siirtyä muuhun maailmaan esimerkiksi Etiopian Bab el Mandebin salmen kautta. Merenpinta oli muinoin alempana. Siksi ihmiset olisivat voineet siirtyä Arabian niemimaalle kannasta pitkin.

Esivanhemistamme kertoi toukokuun lopussa tiedelehti American Journal of Human Genetics, ja siitä kertoi myös verkkolehti ScieneDaily.