Vapaaehtoisen dna-näytteen antoi yli 3000 ihmistä. Tässä Hadza- ja Datog-heimojen edustajia Arushan alueella pohjoisessa Tansaniassa. Kuva: Sarah Tishkoff

Kymmenvuotinen geenitutkimus osoittaa, että afrikkalaisten perimä on monimuotoisempi kuin minkään muun väestön Maapallolla.

Afrikkalaisten geneettinen kirjo on huikea, paljastaa tähän asti laajin afrikkalaisgeenien tutkimus.

Kymmenen vuotta kestäneessä suururakassa monikansallinen tutkijaryhmä keräsi näytteitä ja analysoi 1327 geenimerkkiä 121 afrikkalaisväestöstä, neljästä afroamerikkalaispopulaatiosta sekä 60 verrokkiryhmästä.

Tulos osoitti, että nykyafrikkalaiset polveutuvat 14 muinaisesta populaatiosta. Eri puolilla Afrikkaa asuvilta kansoilta löytyi kuitenkin myös yhteisiä esivanhempia, mikä kertoo muinaisista vaellusreiteistä mantereen yli.

Esimerkiksi Afrikan keskiosissa asuvilla pygmeillä sekä etelässä ja idässä asuvilla klik-kieltä puhuvilla metsästäjä-keräilijöillä on yhteinen alkuperä, tutkijat huomauttavat Science Expressissä.

Amerikanafrikkalaisten geenit taas ovat pääsääntöisesti perua länsiafrikkalaisesta niger-kordofanin väestöstä.

Geenitutkimus paljasti senkin, että nykyihmisen synnyinkoti sijoittuu todennäköisesti eteläiseen Afrikkaan, lähelle Etelä-Afrikan ja Namibian rajaa.

Maailmanvalloituksensa ihminen aloitti mitä ilmeisimmin Itä-Afrikasta, Punaisen meren rannikon keskivaiheilta.

Tutkijoiden mukaan tulos antaa paitsi informaatiota afrikkalaisten evoluutiohistoriasta, geenimateriaalia monille lisätutkimuksille. Aineistosta voidaan esimerkiksi selvittää eri tautien etnistä riskiä.