Runsaan viikon ikäiset vauvat saivat nukkua äidin sylissä, kun aivotoimintaa mitattiin eeg-laitteella. Kuva: Universite de Montreal
Runsaan viikon ikäiset vauvat saivat nukkua äidin sylissä, kun aivotoimintaa mitattiin eeg-laitteella. Kuva: Universite de Montreal

Raskaudenaikainen kevytkin kestävyysliikunta on vauvalle hyväksi.

Jos odottava äiti harrastaa liikuntaa, vauva saa syntymälahjana nopeasti kehittyneet aivot. Vastaavaa on havaittu aiemmin eläinkokeissa, mutta nyt asia osoitettiin ensi kertaa ihmisillä. Lievää hengästymistä aiheuttava vähintään 20 minuutin kestävyysliikunta kolmesti viikossa riittää, raportoivat kanadalaiset neurotieteilijät alansa kokouksessa San Diegossa. Asiasta kertoi Montrealin yliopiston tiedote.

Professori Dave Ellenberg kollegoineen jakoi tutkimukseen osallistuneet äidit kahteen ryhmään: toinen ryhmä alkoi raskauden toisen kolmanneksen alusta lähtien harrastaa kevyttä kestävyysliikuntaa vähintään 3 x 20 minuuttia viikossa, toinen ryhmä pidättäytyi liikunnasta.

Synnytysten jälkeen vauvojen aivojen sähkötoimintaa mitattiin eeg-laitteella 8–12 päivän iässä. Tutkijat testasivat vauvojen nukkuessa, miten aivot reagoivat tuttuihin ja uusiin ääniin. Kuntoilleiden äitien vauvojen aivot reagoivat kypsemmin kuin kuntoilemattomien.

Seuraavaksi Ellenbergin ryhmä aikoo mitata vauvojen liikunnallista, kielellistä ja kognitiivista kehittyneisyyttä, kun nämä ovat yksivuotiaita. Näin selviää, säilyykö alussa saatu etumatka.

Odotusaikana kannattaa liikkua muistakin syistä kuin nyt osoitetusta. Kuntoilu auttaa sopeutumaan kehon raskaudenaikaisiin muutoksiin ja helpottaa toipumista synnytyksestä. Lisäksi liikkuneiden äitien lapsista tulee harvemmin lihavia kuin liikkumattomien.