Laboratoriohiiri. Kuva:Wikimedia Commons

Eläintutkimus osoittaa, että äidin ruokavalio raskauden aikana voi vaikuttaa jälkikasvun geneettiseen terveyteen.

Tutkija Cheryl Rosenfeldin kollegoineen tekemä hiirikoe viittaa siihen, että emon huono ruokavalio raskauden aikana voi haitata jälkikasvun geneettistä terveyttä.

Pnas-lehdessä julkaistu tutkimus osoitti myös, että naarassikiöt ovat herkempiä emon ruokavaliolle kuin urokset.

Tutkijat analysoivat geenien ilmenemistä istukassa hiirillä, joita ruokittiin joko paljon rasvaa tai paljon hiilihydraatteja sisältävällä ruokavaliolla tai vertailuruokavaliolla. He huomasivat, että jokainen ruokavalio tuotti tunnistettavan geneettisen "allekirjoituksen". Naarashiirten istukoissa muutokset olivat suurempia kuin uroshiirillä.

Tutkijat tunnistivat lähes 2000 istukan geenin ilmenemisessä muutoksia. Nämä liittyivät esimerkiksi hajuaistia ja munuaisten toimintaa koodaaviin geeneihin.

Tutkijat ovat aiemmin havainneet, että emon runsaskalorinen ruokavalio vinouttaa useilla nisäkäslajeilla syntyvien jälkeläisten jakauman urosten eduksi. On myös tiedetty, että lihavien äitien pojat ovat tyttäriä todennäköisemmin taipuvaisia lihomaan.

Tutkijat arvelevat, että äidin ruokavalion ja tiettyjen, sukupuoleen sidonnaisten geenien ilmenemisen yhteyden ymmärtäminen voi auttaa räätälöimään raskauden aikaista ravitsemusta niin, että sikiön terveys paranee ja lapsella on pienempi riski saada myöhemmin ruokavalioon liittyviä sairauksia.