Galaksien pimeä aine on niitä ympäröivässä halossa, joka on kuvassa sininen. Kuva: NASA/CXC/U.Copenhagen ja K.Pedersen

Tietokonesimulaatioissa pimeä aine kertyy galaksin keskustaan, mutta luonnossa se näyttää jakaantuneen tasaisemmin.

Tietokonesimulaatioissa pimeä aine kertyy galaksin keskustaan, mutta luonnossa se näyttää jakaantuneen galakseihin tasaisemmin. Sergei Mashtshenko kumppaneineen ehdottaa ristiriidalle ratkaisua Nature-lehdessä.

Galaksien aineesta 90 prosenttia on niin sanottua pimeää ainetta, jonka olemassaolo tiedetään vain näkyvän aineen liikkeen takia. Sitä tarvitaan myös galaksien synnyn selittämiseen. Vallitsevan käsityksen mukaan galaksit muodostuvat, kun tavallisella aineella höystetyt pimeän aineen kokkareet kasvavat yhä suuremmaksi. Näin galaksin keskelle muodostuu pimeän aineen kertymä, jota ei kuitenkaan ole havaittu.

Mashtshenko ryhmineen teki uusia tietokonesimulaatioita ja huomasi, että nuorissa galaksialkioissa supernovina räjähtävät massiiviset tähdet liikuttavat kaasua niin, että galaksialkioiden pimeä aine tasoittuu ajan kuluessa.