Kuva: Corbis RF.

Chicagon yliopiston tutkijat ovat onnistuneet luomaan uuden olomuodon aineelle käyttämällä pelkästään hiekalla täytettyä astiaa ja marmorikuulaa. Astiaan törmäävä kuula nostattaa ilmaan hiekkasuihkun, joka käyttäytyy hetken kuin erikoinen tiheä neste. Havainnosta raportoidaan Nature Physics -lehdessä.

”Me keksimme uuden tyyppisen nestemäisen tilan, joka syntyy kaasusta - tässä tapauksessa ilmasta - ja tiukkaan järjestäytyneistä hiukkasista”, sanoo professori Heinrich Jäger Chicagon yliopiston tiedotteessa. ”Kyse on mitä hämmästyttävimmästä ilmiöstä!” Fyysikot nimittäin tuottavat uusia olomuotoja yleensä erittäin kylmissä olosuhteissa, eivät huoneenlämmössä. ”Hiekkasuihku käyttäytyy kuin ultrakylmä ja ultratiheä kaasu.” Suihkun luonne paljastui kuvaamalla koetilannetta 5000 kertaa sekunnissa. Huoneilmassa ja tyhjiössä tehtyjen kokeiden perusteella pääteltiin, että hiekanjyvien väliin puristuva ilma tuottaa suurimman osan suihkun energiasta. Tutkijat olivat itse asiassa uumoilleet päinvastaista: ilma heikentäisi suihkua.

“Voit tehdä kokeen kotona”, sanoo Jäger. Täytä kuppi tomusokerilla. Kaada se toiseen astiaan, jotta se on varmasti irtonaista, ja tipauta siihen marmorikuula. Muista, että suihkun näkee vain nopea!