Tutkimuksen mukaan vanhemmat suosivat itsensä kanssa samaa sukupuolta olevia lapsiaan. Kuva: Kimmo Taskinen
Tutkimuksen mukaan vanhemmat suosivat itsensä kanssa samaa sukupuolta olevia lapsiaan. Kuva: Kimmo Taskinen

Tutkijan selitys on yksinkertaisesti se, että äidit näkevät enemmän itseään tyttärissään ja isät taas pojissaan.

Yli 90 prosenttia vanhemmista väittää, että he kohtelevat tyttöjään ja poikiaan tasapuolisesti, mutta oikeasti he suosivat itsensä kanssa samaa sukupuolta olevia lapsiaan.

Tämä käy ilmi amerikkalaisen Rutgersin kauppakorkeakoulun, New Yorkin osavaltionyliopiston ja Minnesotan yliopiston tutkimuksista.

Markkinoinnin professori Kristina Durante ja hänen työtoverinsa värväsivät kokeeseen osallistujia, joilla on sekä tyttö- että poikalapsi.

Koesarjan yhdessä osassa heille luvattiin parinkymmenen euron valtionobligaatio, ja heidän piti päättää, kummalle lapsistaan kukin antaa sen. Suuri enemmistö äideistä valitsi saajaksi tyttären ja valtaosa isistä pojan.

Kulttuurin vaikutusta selvittääkseen tutkijat pyysivät kokeeseen myös intialaisia vanhempia.

Osallistujat suosivat omaa sukupuoltaan myös päättäessään, kenen eduksi perheen testamentti laadittaisiin.

Lisäksi vanhempien oli valittava, osallistuvatko he tytölle vai pojalle valittujen koulutarpeiden arvontaan. 75 prosenttia äideistä valitsi tytön ja 87 prosenttia isistä pojan repun.

Duranten mukaan tulokset olivat hyvin selviä kaikissa osakokeissa, eikä amerikkalaisten ja intialaisten vanhempien välillä havaittu merkittävää eroa. Hän arvelee, että samaa sukupuolta olevan jälkeläisen suosiminen johtuu siitä, että äidit näkevät enemmän itseään tyttärissään ja isät taas pojissaan.

Jos äiti tekee useimmat yhteiseen talouteen liittyvät päätökset, tyttärille koituu poikia enemmän resursseja, kuten terveydenhuoltoa, perintöä ja sijoituksia. Jos isät kontrolloivat perheen taloutta, pojat hyötyvät.

Tiedostamattomalla sukupuolisyrjinnällä on seurauksia myös kotien ulkopuolella. Durante arvelee, että naispomo saattaa auttaa naisia ylenemään urallaan ja miesesimies taas miehiä.

Tutkimuksen julkaisee Journal of Consumer Psychology.