Aivot kypsyvät yllättävän samaan tahtiin.

Ihmiset voivat näyttää ikävuosiaan vanhemmalta tai nuoremmalta, mutta tämä ei päde aivoihin, raportoivat yhdysvaltalaistutkijat Current Biology -julkaisussa. Toiminnallisen aivokuvan avulla lapsen ja teinin ikä voidaan haarukoida vuoden tarkkuudella.

"Kypsyminen jättää biologisia jälkiä, jotka kielivät ikäeroista yksilöiden välisistä muista eroista huolimatta", sanoo Timothy Brown Kalifornian yliopistosta San Diegosta.

Brown kollegoineen magneettikuvasi 885 koehenkilöä, jotka olivat 3-20-vuoden ikäisiä. Aivokuvista määritettiin yli 200 kohtaa, joita kaikkia vertailemalla henkilön ikä kyettiin arvioimaan yli 92 prosentin tarkkuudella. Näin tarkasti iän arviointi ei onnistu millään muulla biologisella mittarilla, tutkijat sanovat.

Olennaista on, että vertailukohtia ei tarkastella yksitellen vaan niistä muodostuu yhdessä moniulotteinen mittaristo, jonka avulla aivojen ikä paljastuu.

"Se, että ryväs aivomittauksia paljastaa ihmisen kronologisen iän niin tarkasti, tarkoittaa, että aivojen anatominen kehitys on tiukemmin ohjelmoitu kuin olemme kuvitelleet", Brown sanoo. "Kypsymistahdin säännöllisyys voi auttaa myös paikantamaan kehityshäiriöitä."