Kuva: Corbis RF.

Saksalaistutkimuksen mukaan kaikki informaatio ei kulje synapsien kautta.

Aivot käsittelevät informaatiota monitahoisemmin kuin on luultu, osoittaa Bonnin yliopiston tutkimus. Sen mukaan viestit eivät siirrykään hermosolusta toiseen yksinomaan niitä yhdistävien synapsien kautta, vaan signaaleja välittyy myös suoraan viejähaarakkeen eli aksonin pinnalta.

Oppikirjojen mukaan hermosolu vastaanottaa sähköimpulsseja tuojahaarakkeiden avulla, käsittelee ne solun sisällä ja siirtää eteenpäin viejähaarakkeen hermopäätteiden läpi. Ne sylkevät viestit synapseihin, joissa neurovälittäjäaineet kuljettavat ne kemiallisessa muodossa toisten hermosolujen tuojahaarakkeisiin.

"Aiemmin uskottiin, että välittäjäaineita vapautuu vain synapseissa, mutta tutkimuksemme osoittaa, ettei asia olekaan näin yksinkertainen", sanoo tutkija Dirk Dietrich.

Dietrichin tiimi havaitsi, että glutamaatti-välittäjäainetta vapautuu rottien aivojen nk. valkeaan aineeseen, jossa ei ole synapseja ollenkaan.

Kävi ilmi, että impulssin kulkiessa hermosolun viejähaarakkeen läpi pienet glutamaattia sisältävät kuplat pulpahtavat aksonin pintaan ja vapauttavat sisältönsä aivoihin. Tutkijat kykenivät myös osoittamaan, että tähän glutamaattiin reagoivat ainakin valkean aineen myeliiniä tuottavat solut.

Havainto paitsi ravistelee peruskäsitystä aivojen tiedonkäsittelyjärjestelmästä, myös saattaa poikia uudenlaisia lääkkeitä.

Tutkimuksen julkaisi Nature Neuroscience.