WMAP-satelliitin havaintoihin perustuva kosmisen taustasäteilyn lämpötilakartta. Kuva: Nasa

Kosminen taustasäteily voi kätkeä vihjeen alkuräjähdyksen tuolta puolen.

”Meidät on opetettu sanomaan, ettei aikaa ollut ennen alkuräjähdystä, vaikka meidän pitäisi sanoa, ettei tietämyksemme ulotu alkuräjähdystä pidemmälle”, totesi professori Sean Carroll hiljattain Yhdysvaltain tähtitieteellisen yhdistyksen kokouksessa.

Kalifornian teknillisen instituutin (Caltech) tutkijat esittelivät kokouksessa uutta malliaan universumimme synnystä. Se voi selittää myös, miksi aika tuntuu kulkevan menneestä tulevaan, vaikka atomien tasolla tapahtumat voivat edetä kumpaan suuntaan tahansa.

Malli perustuu Nasan WMAP-satelliitin kartoittamiin kosmisen taustasäteilyn epätasaisuuksiin, joita pidetään galaksien siemeninä. Tutkijoiden mallin mukaan ne voisivat olla perintöä äitiuniversumista, josta oma universumimme pullahti. Näin kantaisimme siis mukana alkuräjähdyksen ”historiaa”.

Malli pohjaa luonnon laeista järkkymättömimpään eli termodynamiikan toiseen pääsääntöön, joka määrää ajan nuolen osoittamaan järjestyksestä epäjärjestykseen. Sen mukaan universumimme siemenen täytyy olla äärimmäisessä järjestyksessä, muuten aika ei voisi versoa epäjärjestystä. Ja äärimmäisen järjestyksen juuret puolestaan löytyvät – mistäpä muualta kuin äitiuniversumin tyhjästä avaruudesta.

Vauvauniversumin syntymä on tutkijoiden mukaan äidille varsin huomaamaton tapahtuma. ”Emme huomaisi, vaikka uusi universumi pullahtaisi nenämme edessä”, Carroll väitti.

Seuraavaksi tutkijat aikovat laskea, mikä on syntytapahtuman todennäköisyys.

Tutkijoiden esitelmästä kertoi BBC. Tutkimuksen julkaisee Physical Review Letters.