Istumatyöntekijän kannattaa viettää vapaa-aikansa jaloillaan ennemmin kuin rehkiä vähän aikaa ja jatkaa sitten istumista. (Kuva: Wikimedia Commons)
Istumatyöntekijän kannattaa viettää vapaa-aikansa jaloillaan ennemmin kuin rehkiä vähän aikaa ja jatkaa sitten istumista. (Kuva: Wikimedia Commons)

Istumisen terveyshaitat eivät kumoudu lyhyillä tehotreeneillä.

Väestötutkimusten perusteella pitkäaikainen päivittäinen istuminen heikentää terveyttä tavalla, johon edes liikunta ei näytä auttavan. Yksi syy voi alla se, että pitkän istumisen jälkeinen lyhyt teholiikunta ei paranna veriarvoja, osoittavat nyt alankomaalaiset tutkijat. Sen sijaan useiden tuntien päivittäinen jaloillaan olo ja tavallinen kävely kohentavat niitä. Tutkimuksen julkaisi Plos One.

Tutkijat värväsivät kokeisiinsa 17 parikymppistä normaalipainoista hollantilaisopiskelijaa suorittamaan neljän päivän jaksot kutakin kolmesta vuorokausiohjelmasta:

Istumisohjelma: nukkumista 8 t, istumista 14 t, kävelyä 1 t, seisomista 1 t.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Intensiiviohjelma: nukkumista 8 t, istumista 13 t, kävelyä 1 t, seisomista 1 t, vauhdikasta ohjattua kuntopyöräilyä 1 t.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kävelyohjelma: nukkumista 8 t, istumista 8 t, rauhallista kävelyä 5 t, seisomista 3 t.

Toiminta-ajat oli suunniteltu niin, että intensiiviohjelmassa ja kävelyohjelmassa päivittäinen energiankulutus muodostui suunnilleen samaksi.

Intensiiviohjelma ei parantanut veren rasva-arvoja eikä insuliiniherkkyyttä merkittävästi istumisohjalmaan verrattuna mutta kävelyohjelma paransi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla