Aknen ja solujen hitaamman ikääntymisen välillä on kytkös. Kuva: Ari-Veikko Peltonen

Akne kärsineiden koehenkilöiden valkosolut olivat paremmin suojattuja iän tuomalta rapautumiselta.

Solujen ikää lisäävät telomeerit ovat aknesta kärsivillä pidemmät kuin muilla, huomasivat brittitutkijat.

Kasvoilla kukkiva akne eli tulehtuneiden talirauhasten näppylävuoristo saa peiliin katsojan vaikertamaan. Ihotautilääkärit ovat kuitenkin huomanneet, että aknesta kärsineiden iho näyttää ikääntyvän muita hitaammin.

Rypyt ja muut vanhenemisen merkit ilmestyvät aknea sairastaneiden ihoon paljon myöhemmin kuin sellaisille, joilla ei ole ollut finniongelmaa.

Lontoon King’s Collegen tutkijat ryhtyivät selvittämään, mistä tämä voi johtua. He poimivat TwinsUK-kaksostutkimuksen rekisteristä 1 205 naista, joilta otettiin verikoe. Akne oli ollut joka neljännellä .

Koehenkilöiden verinäytteistä mitattiin sitten valkosolujen telomeereja. Ne ovat rakenteita, jotka suojaavat kromosomien kärkiä hiukan samaan tapaan kuin muovituppi estää kengännauhojen päitä rispaantumasta.

Iän ja solujen jakaantumisen myötä telomeerit lyhenevät. Kun telomeerista tulee tarpeeksi lyhyt, solu ei jakaannu vaan kuolee.

Analyysi osoitti, että aknesta kärsineiden koehenkilöiden telomeerit olivat pidemmät kuin muilla. Heidän valkosolunsa olivat paremmin suojattuja iän tuomalta rapautumiselta.

Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että valkosolujen telomeerien pituus ennustaa biologista ikääntymistä. Ne ovat kytköksissä myös muiden elimistön solujen telomeerien pituuteen.

Tutkijat vertasivat myös erikseen samanikäisten kaksosten ihonäytteitä toisiinsa. Osalla oli tai oli ollut akne, toisilla ei. Geeneettinen analyysi osoitti, että akneihoisten solukuolemaa säätelevä geeni toimi vaimeammin kuin näpyttömien.

”Pidemmät telomeerit todennäköisesti selittävät osaltaan, miksi aknesta kärsinyt säästyy varhaiselta ihon vanhenemiselta”, toteaa tutkijaryhmään lukeutunut Veronique Bataille tiedotteessa. Myös ohjelmoituun solukuolemaan liittyvät mekanismit kietoutuvat asiaan, hän lisää.

Tutkijat korostavat, ettei analyysi osoita syy-yhteyttä vaan pelkän kytköksen aknen ja solujen ikääntymisen välillä.

Tutkimus löytyy Journal of Investigative Dermatologyn sivuilta.