Tämä kiiltotuomen lehdeltä kuvattu Papilio glaucus -ritariperhosen toukka pelaa varman päälle ja pysyttelee yhdessä kasvilajissa. Kuva: Michael Singer, Wesleyan University

Lintu nappaa todennäköisimmin moniruokaisen toukan.

Perhostoukat, jotka syövät vain yhtä tai kahta kasvilajia, säästyvät lintujen suusta todennäköisemmin kuin toukat, jotka syövät useampia kasvilajeja. Yhdysvaltalaisten tutkijoiden havainnot julkaisi Pnas-lehti.

Kailen Mooney Kalifornian yliopistosta Irvinesta kollegoineen tutki toukkien tapojen vaikutusta paitsi niihin itseensä myös niiden ravintokasveihin. Ne kasvit, joita syövät moniruokaiset toukat, hyötyvät toukkia saalistavista linnuista enemmän kuin ne, joita syövät valikoivimmat toukat.

Toukkien kannalta kyse on riskin ja yltäkylläisyyden tasapainottamisesta. Moniruokaiset toukat voivat luottaa ruoan riittävyyteen mutta altistuvat saalistukselle. Valikoivat toukat löytävät niukemmin sapuskaa mutta ovat paremmassa turvassa.

Entä mistä valikoivien toukkien parempi turvallisuus johtuu? Vain yhteen tai kahteen kasvilajiin erikoistuneet toukat voivat turvata erikoistuneempaan naamioväriin ja naamioitumiskäyttäytymiseen kuin erikoistumattomat, tutkijat vastaavat.

Puuhevonen
Liittynyt9.1.2011

Älä toukka pieni popsi mitä vain

Ilman muuta naamioitumisella voi olla oma osuutensa, mutta en usko, että se on dominoiva tekijä. Naamioituminen kuitenkaan ei hämää kovin tehokkaasti nälkäistä lintua. Kyse on vain muutamien prosenttien valintaeduista. Mutta evoluutio on hyvin herkkä ja pienetkin valintaedut korostuvat. Mutta se että tuomenkehrääjäkoi saa mellastaa ihan vapaasti, koska on erikoistunut syömään vain yhden puun lehtiä johtuu ihan siitä, etteivät linnut halua niitä syödä, koska kasvien myrkkyjen pitoisuudet on niin...

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Älä toukka pieni popsi mitä vain