Xaasaan jääkautiset kivityökalut ja talon rakenne muistuttavat enemmän Siperian Ushkista kaivettuja kuin muualta Yhdysvalloista löytyneitä.

11 500 vuotta vanhasta talosta kaivetut pikkulapsen jäänteet ovat pohjoisen Amerikan vanhimmat.

Tutkijat kuopsuttivat Alaskan Tanana-joen lähettyviltä esiin jääkautisen talon, josta löytyi noin kolmivuotiaan lapsen tuhkatut jäänteet. Polttohautaamisen jälkeen tulisija – asumuksen keskellä sijainnut monttu – oli umpioitu ja talo hylätty.

Paikalta löytyneiden puuesineiden radiohiiliajoitus viittaa siihen, että talo ja hauta ovat 11 500 vuotta vanhoja. "Iänmääritys tekee sekä talosta että ihmisjäänteistä pohjoisen Pohjois-Amerikan varhaisimmat", sanoo arkeologi Ben Potter Alaskan yliopistosta.

Lapsi nimettiin Xaasaa Cheege Ts'eniiksi löytöpaikkansa alkuperäiskielisen nimen Xaasaa Na' mukaan.

Lapsen hampaiden alustavien tutkimusten perusteella näyttää siltä, että hän on sukua koillis-aasialaisille ja Amerikan intiaaneille. Lapsi eli ilmeisesti aikana, jolloin Beringin salmen paikalla oli vielä maakannas, Beringia,  joka yhdisti Alaskan Aasiaan.

Tutkijat ovat löydöstä innoissaan, sillä se antaa harvinaisen mahdollisuuden tutkia jääkautista elämää ja kuolemaa. Talossa asui kuolleen pikkulapsen lisäksi naisia ja muitakin lapsia, jotka kalastivat, linnustivat ja pyysivät pikkunisäkkäitä lähialueilla.