Aiemmin tähdeksi luultu valopiste paljastui galaksiksi, kun tähtitieteilijät Steve Phillipps ja Michael Drinkwater mittasivat sen valon aallonpituudet. Valon perusteella laskettu etäisyys vei kohteen kauas Linnunradan ulkopuolelle. Sen jälkeen voitiin kirkkauden perusteella laskea, ettei yksi tähti riitä antamaan näin paljoa valoa. Kohteen täytyi siis olla galaksi.

Tarkempi selvitys osoitti, ettei kyse ole vanhastaan tutuista galaksityypeistä, New Scientist -lehti kertoo. Phillips ja Drinkwater kutsuvat tätä galaksityyppiä ultratiheäksi kääpiöksi.

Nimen idea on siitä, että tässä galaksissa on jäljellä pelkästään galaksin keskus - tosin sinnekin riittää kymmeniä miljoonia tähtiä. Ultratiheä kääpiö on alkuaan luultavasti ollut tavallinen galaksi, mutta joku naapurigalaksi on ryövännyt siltä uloimmat tähdet tai sotkenut omalla painovoimallaan niiden ratoja niin paljon, että tähdet ovat lentäneet taivaan tuuliin.

Ultratiheitä kääpiöitä voi pian löytyä lisää, koska nyt tiedetään, mitä etsitään.