Vaikeat valinnat on paras jättää alitajunnan ratkaistaviksi.

Jos olet tekemässä isoa päätöstä, kuten ostamassa autoa tai taloa, perehdy ensin asiaan. Sen jälkeen onkin fiksuinta unohtaa koko juttu - ja antaa alitajunnan tehdä valinta. Näin neuvoo Ap Dijksterhuis Amsterdamin yliopistosta tutkittuaan ryhmineen ihmisten ostopäätöksiä.

Koehenkilöitä pyydettiin muun muassa lukemaan monimutkaisia faktoja myynnissä olevista autoista. Tämän jälkeen kokelaille annettiin sanatehtäviä ratkottavaksi, jotta heidän tietoinen ajattelunsa pysyi varattuna. Verrokkiryhmä puolestaan pohti pelkästään autovalintaa. Ilmeni, että sanatehtäviin keskittynyt ryhmä teki tyydyttävämpiä auto-ostoksia kuin ne, jotka olivat puntaroineet päätöstään tietoisesti.

Tutkijoiden mukaan ilmiötä selittää se, että tietoisesti ihminen kykenee kerralla käsittelemään ja vertailemaan vähemmän informaatiota kuin alitajunnassaan. Sen sijaan pikkupäätöksiin, kuten uunikintaan tai sampoon valintaan, tietoinenkin kapasiteetti riittää.

Tutkimuksen julkaisi Science.