Alkoholia nauttivilla tupakoitsijoilla on tavallista enemmän haitallisia muutoksia p53-geenissä, joka on yksi ns. syöväntorjuntageeneistä. Se estää solun vaurioitunutta DNA:ta kahdentumasta, kunnes tuhot on korjattu. Jos remontti ei onnistu, p53 käynnistää solun itsemurhan eli apoptoosin. p53-geenin puutteellisen on toiminta tärkeä tekijä noin joka toisessa syöpätapauksessa. Johns Hopkins-yliopiston tutkijaryhmä löysi reippaasti sauhuttelevilta ja juovilta keuhkosyöpäpotilailta viisi kertaa enemmän mutaatiota kuin savuttomilta ja raittiilta potilailta. Aineistona oli 105 syöpäsairasta, joista osa oli nauttinut vähintään lasillisen viinia olutta, viiniä tai väkeviä päivittäin 20 vuoden ajan. Cancer Research-lehden toisessa artikkelissa suomalaistutkija Kirsti Husgafvel-Pursiainen Työterveyslaitoksesta osoittaa, että p53-geenin mutaatiot ovat tavallista yleisempiä syöpään sairastuneilla passiivisilla tupakoitsijoilla. Havainto osoittaa, että myös passiivisen tupakoinnin aiheuttamien syöpien taustalta löytyy p53-geenin puutteellinen toiminta.