Viina auttaa kyllä nukahtamaan muttei lepäämään. 

Alkoholi nopeuttaa nukahtamista ja syventää alkuyön unta, ja siksi voi tuntua, että huikka auttaa nukkumista. Huonot puolet tuntuvat yön jälkipuoliskolla: silloin alkoholi tekee nukkumisen levottomammaksi. Lisäksi koko yönä se vähentää muistille ja keskittymiskyvylle tärkeää rem-unta. Näin kertovat yhteenvetona brittiläiset unitutkijat, jotka kahlasivat läpi kaikki tieteelliset tutkimukset alkoholin vaikutuksesta terveiden ihmisten yöuneen. Vertailevan tutkimuksen julkaisi Alcoholism: Clinical & Experimental Research.

Univaikutukset saattavat tutkijoiden mukaan selittää, miksi jotkut kokevat alkoholin parantavan mielialaa ja vähentävän ahdistuneisuutta. On nimittäin havaittu, että masennuspotilailla on erityisen runsaasti rem-unta varsinkin alkuyöstä ja että masennuslääkitys vähentää sitä. Myös alkoholi vähentää rem-unta selvimmin juuri alkuyöstä.

Tutkijat eivät kuitenkaan suosittele alkoholia sen paremmin nukahtamisvaikeuksien kuin masennuksen hoitoon. Rem-unen niukennus voi haitata älyllisiä toimintoja, alkuyön unen syvennys voi aiheuttaa huonoa hengitystä ja uniapneaa, ja loppuyön levottomuus vähentää koko yön lepovaikutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla