Kuva: Wikimedia Commons

Aivojen suoja-aineesta tulee riski, jos ryyppää samalla.

Energiajuomissa käytetty tauriini on tuoreen väitöstutkimuksen mukaan kaksiteräinen miekka. Ihmisen hermostossa runsaana esiintyvä tauriini suojaa hermosoluja hapenpuutteen ja alkoholin aiheuttamalta solujen itsetuholta, apoptoosilta. Kuitenkin alkoholin ja tauriinin yhteisvaikutus on myrkyllinen, osoittaa Tampereen yliopiston Andrey Taranukhinin ensi viikon perjantaina tarkastettavassa väitöskirjassaan.

Apoptoosissa solutuho etenee vähitellen. Siksi siihen on mahdollista puuttua hoidolla, ja hermosoluja voi ehtiä pelastamaan hapen puutteen tai alkoholin aiheuttamalta hävitykseltä.

Tauriini on erityisen houkutteleva lääke-ehdokas, koska se on ihmisessä luonnostaan esiintyvä vaaraton yhdiste, jota on runsaasti hermostossa. Se on aminohappo, joka osallistuu moniin fysiologisiin tapahtumiin ja suojelee soluja.

Tutkimuksessa havaittiin, että koeputkioloissa tauriini suojelee aikuisten hiirten hypotalamuksen hermosoluja hapen puutteen aiheuttamalta apoptoosilta. Lisäksi seitsemän vuorokauden ikäisillä poikasilla tauriini pelasti noin puolet hermosoluista alkoholin aiheuttamalta solutuholta.

Kuitenkin kun poikasten tauriiniannosta lisättiin, jotta voitaisiin suojella vielä suurempi osuus hermosoluista, eläimiä alkoikin yllättäen kuolla. Yhtenä syynä oli dramaattinen verensokerin lasku.

Tauriinilla voidaan estää hermosolujen tuhoa. Sen ja alkoholin yhteisvaikutusten myrkyllisyys kuitenkin aiheuttaa huolta, koska nuorilla on tapana sekoittaa alkoholia tauriinia sisältäviin energiajuomiin.