Tässä syntyy alkuainetta 115. Kuva: Lawrence Livermore National Laboratory

Tutkijat onnistuivat vihdoinkin määrittämään superraskaan alkuaineen 112 kemialliset ominaisuudet. Kymmenisen vuotta sitten löytynyt alkuaine pysyy jaksollisen järjestelmän ryhmässä 12, sillä se käyttäytyy kemiallisesti samalla tavalla kuin ryhmään kuuluvat elohopea ja sinkki.

112 on alkuaineen järjestysluku. Se kertoo, miten monta protonia aineen ytimessä on. Luonnossa esiintyvistä aineista raskain on uraani, jonka atomiluku on 92. Tätä raskaammat aineet tuotetaan keinotekoisesti törmäyttämällä erilaisia aineita keskenään.

Jaksollisessa järjestelmässä on 18 ryhmää. Samaan ryhmään kuuluvien aineiden ominaisuudet muistuttavat toisiaan. Keinotekoisesti valmistettujen raskaiden alkuaineiden usein odottamattomia ominaisuuksia on kuitenkin vaikea tutkia, sillä ne hajoavat lähes välittömästi.

Nature-lehti kertoo, että Robert Eichler työtovereineen on onnistunut havaitsemaan kehittämällään menetelmällä, miten alkuaine 112 (Ununbium) muodosti sidoksia kultapinnoitteen kanssa aivan kuten ryhmän 12 alkuaineet. Se on sijoitettu siis oikeaan ryhmään.