Meille tuttu aine on aivan alakynnessä, sillä sitä oli alkuaikoina vain neljä prosenttia maailmankaikkeuden energiasta. Pimeän aineen osuus oli 23 prosenttia ja pimeän energian 73 prosenttia, avaruuden mikroaaltotaustaa yli vuoden ajan mitanneen MAP-luotaimen havainnot osoittavat.

MAP-luotaimen mittaama säteily on peräisin ajalta, jolloin maailmankaikkeuden kehityksen ensimmäiset vaiheet päättyivät 380 000 vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Silloin siihen saakka vapaina lennelleet elektronit jäivät kiertämään vedyn ja heliumin ytimiä. Se vapautti kuumasta aineesta lähteneen valon etenemään esteettä. Juuri tämä säteily on nykyisin havaittavaa avaruuden mikroaaltosäteilyä, jonka aallonpituus on avaruuden laajentuessa venynyt tuhatkertaiseksi eli millimetrialueelle.

Uusista tuloksista voidaan laskea, että avaruuden vety ja helium saattoivat tiivistyä ensimmäisiksi tähdiksi jo 200 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Se on satoja miljoonia vuosia varhemmin kuin on arveltu.

Maailmankaikkeuden iäksi saadaan näiden mittausten perusteella 13,7 miljardia vuotta. Siinä on pelivaraa 0,2 miljardia vuotta puoleen ja toiseen.

Näillä mittauksilla ei kuitenkaan ollut mahdollista selvittää, mitä ovat pimeä aine ja pimeä energia. Nykykäsityksen mukaan pimeä aine on jotakin, joka vaikuttaa tavalliseen aineeseen vain painovoimallaan. Siksi sitä ei voi nähdä. Pimeä energia puolestaan liittyy tyhjiön toistaiseksi tuntemattomiin ominaisuuksiin, jotka saattavat nopeuttaa avaruuden laajenemista.

Uusista havainnoista kertovat muun muassa Space.com-verkkosivut, Scientific American ja New Scientist.