VTT on kehittänyt auton istuimeen upotettavan anturin, jolla voidaan mitata kuskin asentoa, pulssia ja hengitystä. Tavoitteena on seurata kuljettajan väsymys- ja stressitilaa ja välttää siten vaaratilanteita liikenteessä. Älyistuimen prototyyppi on ase...

VTT on kehittänyt auton istuimeen upotettavan anturin, jolla voidaan mitata kuskin asentoa, pulssia ja hengitystä. Tavoitteena on seurata kuljettajan väsymys- ja stressitilaa ja välttää siten vaaratilanteita liikenteessä. Älyistuimen prototyyppi on asennettu testiautoon ja sitä kokeillaan vuosina 2006-2007. Markkinoille keksintö ehtinee 2008.

Tekniikka perustuu herkkään paineanturiin, joka on valmistettu yhteistyössä suomalaisen anturitoimittajan Emfit Oyj:n kanssa. Anturi on ohut ja huokoinen, mutta luja muovikalvo, johon on varastoitu pysyvä sähkövaraustila. Kalvolla mitataan puristusvoimaa, joka näkyy vastakkaisten pintojen sähkövarauksena. Tarvittavat fysiologiset suureet, kuten henkilön asento, pulssi, hengitys sekä lihasjännitys, voidaan mitata signaalin muokkauksen avulla. Näiden perusteella rakennetaan vireystilan seuranta mm. autonkuljettajan uneen vaipumisen ennustamiseksi. Tutkimushankkeessa etsitään myös hälytysmekanismeja nukahtamisen estämiseksi, esimerkiksi varoittava värinälaite autonkuljettajalle. Myös anturien turvallisuus ja käytettävyys testataan.