Ruudun sininen valo laskee tehokkaasti pimeähormonia ja lykkää unensaantia. Kuva: Emilia Kangasluoma
Ruudun sininen valo laskee tehokkaasti pimeähormonia ja lykkää unensaantia. Kuva: Emilia Kangasluoma

Kun aivot ja silmät ovat vielä kehittymässä, ne ovat alttiimpia näyttövalojen vaikutukselle.

Lasten ja nuorten uni tärveltyy älylaitteen tuijottelusta helpommin kuin aikuisen. Alaikäisten vasta kehittymässä olevat silmät ja aivot ovat nimittäin herkempiä näyttövalon vaikutukselle.

Lukuisat tutkimukset ympäri maailman osoittavat, että mitä enemmän teinit viettävät aikaa ruutua katsellen, sitä todennäköisemmin he menevät myöhempään nukkumaan ja sitä vähemmän ja huonommin he nukkuvat.

Tähän on päätynyt 90 prosenttia asiaa käsitelleistä tutkimuksista, laskee lastenlääketieteen tutkijoiden ryhmä tuoreessa katsauksessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ruutuaika pilaa teinien unta kolmesta eri syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ensinnäkin laitteiden kanssa iltamyöhään vietetty aika on suoraan pois nukkumiselta.

Toisekseen ruudun välityksellä pääsee käsiksi nukkumisen kannalta turhankin viihdyttäviin sisältöihin. Kavereiden viestit tai jännittävä elokuva kiihdyttävät mieltä ja vaikeuttavat siksi unta.

Samat syyt voivat pitää valveilla myös aikuisia. Kuitenkin lapset ja nuoret ovat vielä aikuisiakin alttiimpia näyttöruudun valolle.

Valo säätää elimistön biologista kelloa. Valo illalla on elimistölle merkki vähentää pimeähormoni melatoniinin tuotantoa, jolloin väsymys lykkääntyy ja sisäinen kello rukkaantuu myöhemmäksi.

Eräässä kokeessa aikuiset ja kouluikäiset lapset altistettiin samalle määrälle valoa. Kun heiltä mitattiin pimeähormoni melatoniinin määrä verestä, osoittautui, että lapsilla melantoniini väheni kaksi kertaa enemmän kuin aikuisilla.

”Tiedämme, että nuoremmilla on suuremmat pupillit ja heidän mykiönsä ovat läpinäkyvämmät. Siksi altistus ja herkkyys valolle on suurempi kuin aikuisilla”, selittää katsauksen yksi tekijä, professori Monique LeBourgeois Coloradon yliopistosta Boulderista tutkimustiedotteessa.

Nuorten mykiö päästää erityisen hyvin juuri lyhyen aallonpituuden sinisävyistä valoa, jota hohtaa älypuhelimista, tietokoneista ja tableteista. Sinertävä valo estää tutkimusten mukaan erityisen tehokkaasti melatoniinin tuotantoa.

Koululaiset ovat aikuisia alttiimpia ruutuajan valvottavalle ja väsyttävälle vaikutukselle myös toisesta syystä. He eivät pysty säätämään omaa untaan yhtä helposti kuin aikuiset.

Koulun alkamisaika ei jousta, ja siksi koululaiset eivät voi nukkua halutessaan pidempään, jos ovat valvoneet. Aikuisille se on usein mahdollista.

Tutkimuskatsauksen digitaalisen median ja teinien unen suhteesta julkaisi lastenlääketieteeseen keskittyvä Pediatrics-lehti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla