Tabletti heikentää pienen lapsen kielen kehitystä ja unta. Kuva: Seppo Solmela

Mitä enemmän pikkulapsi viettää aikaa älylaitteen ääressä, sitä hitaammin hän oppii puhumaan.

Älypuhelinten, tablettien ja kädessä pidettävien pelikonsolien käyttö hidastaa pienten lasten puheen kehitystä. Tämä on nyt huomattu Kanadassa tehdyssä tutkimuksessa tiettävästi ensimmäistä kertaa.

Tutkimukseen osallistui 900 lasta. Kun lapset olivat puolentoista vuoden iässä, heidän älylaitteiden käytöstään kysyttiin vanhemmilta.

Joka viides oli niitä käyttänyt. Keskimääräinen aika oli puolisen tuntia päivässä, tarkkaan ottaen 28 minuuttia.

Vanhemmat täyttivät myös kielen kehitystä mittaavan kyselylomakkeen. Se on vakiintunut menetelmä seurata pienten lasten kielen oppimista.

Kyselyssä selvitetään esimerkiksi sitä, käyttääkö lapsi sanoja vai pelkkiä äänteitä saadakseen haluamansa ja miten monia sanoja tämä ylipäätään osaa.

Kävi ilmi, että mitä enemmän lapset olivat käyttäneet laitteita, sitä enemmän heidän kielellinen kehityksensä jätätti. Jokainen päivittäinen lisäpuolituntinen kosketusnäytön ääressä kasvatti merkityksellisen puheen viivästymisriskiä lähes 50 prosenttia.

Ruutuaika näytti vaikuttavan vain puheen oppimiseen. Muuhun sosiaaliseen vuorovaikutukseen, kehon kielen tai eleiden käyttöön sillä ei ollut osuutta.

Tutkimustulos tukee Amerikan lastenlääkäreiden yhdistyksen tuoretta suositusta, jonka mukaan alle puolivuotiaiden lasten ei pitäisi viettää yhtään aikaan ruudun ääressä.

Lastenlääketieteen tutkija ja tutkimuksen päätekijä Catherine Birken kanadalaisesta SickKids-sairaalasta muistuttaa, että tutkimuksessa havaittiin vasta yhteys älyruutuajan ja kielellisen kehityksen väliltä. Tarvitaan lisätutkimusta sen selvittämiseksi, mitä lapset laitteilla oikeastaan tekevät ja mitkä mekanismit voivat johtaa puheen viivästymiseen.

Yhtä kaikki älylaitteet löytävät tätä nykyä tiensä pienimpienkin ulottuville.

”Kädessä pidettävät laitteet ovat joka puolella nykyään. Vaikka vauvojen ja taaperoikäisten ruutuaikaa suositellaan rajoitettavaksi, uskomme, että pienet lapset käyttävät hyvin yleisesti älypuhelimia tai tabletteja”, Birken sanoi tiedotteessa.

Lastenlääkäreiden vuosikongressissa esitelty tutkimus on lyhyen ajan sisällä jo toinen, joka varoittaa ruutuajan haitoista pienille lapsille.

Äskettäin brittitutkijat osoittivat, että kosketusnäytöllisten laitteiden käyttö heikentää alle kolmevuotiaiden lasten unta. Jokainen päivittäinen lisätunti tabletin ääressä lyhensi unta runsaat viisitoista minuuttia vuorokaudessa.

Tabletti voi nostaa lapsen vireystasoa sekä sisällöllään että sinisellä valollaan, jonka tiedetään laskevan pimeähormoni melatoniinin pitoisuuksia. Näin uneen pääsy vaikeutuu ja unen laatu voi kärsiä.

Univaje ei ainoastaan väsytä. Riittävä uni on myös ratkaisevan tärkeää lapsen kognitiiviselle kehitykselle.

Afrikkalaisten paikallislintujen immuunijärjestelmä on huomattavasti virittyneempi taistelemaan sikäläisiä taudinaiheuttajia vastaan.

Muuttolinnut kasvattavat kesäisin poikasensa pohjoisessa välttyäkseen tropiikin taudeilta. Tämä kävi ilmi, kun ruotsalaisessa Lundin yliopistossa tutkittiin yli tuhannen lintulajin evoluutiohistoriaa ja immuunijärjestelmää.

Kun poikaset syntyvät Pohjolassa, lintujen ei tarvitse ylläpitää yhtä kattavaa immuunijärjestelmää kuin Afrikassa pysyttelevien serkkujensa.

Tutkijat analysoivat 1 300 lintulajin sukupuut ja vertailivat eurooppalaisten ja afrikkalaisten paikallislintujen sekä muuttolintujen immuunijärjestelmää.

Euroopassa pysyvästi elävillä linnuilla ja muuttolinnuilla on trooppisiin taudinaiheuttajiin nähden paljon suppeampi immuunijärjestelmä kuin afrikkalaisilla linnuilla. Se on yllättävää, sillä muuttolintujen ajattelisi tarvitsevan suojaa troopiikin taudeilta etelässä talvehtiessaan.

Ne eivät kuitenkaan näytä olevan immuunipuolustukseltaan erilaisia kuin Euroopassa ympäri vuoden elävät serkkunsa. Sekä eurooppalaiset paikallislinnut että talveksi Afrikkaan muuttavat lajit ovat kaikki alun perin kotoisin Afrikasta.

Tutkijat esittävät, että monipuolisen ja vahvan immuunijärjestelmän ylläpito ja kehittyminen on evoluutiossa luultua kalliimpaa. Sen hintana voi esimerkiksi olla erilaisten autoimmuunisairauksien kehittyminen.

Linnut ovat altteimpia taudeille kohdatessaan taudinaiheuttajat ensimmäistä kertaa. Niinpä syntyvät poikaset olisivat tropiikissa heikoilla. Evoluutio näyttää varmistaneen, että linnut muuttavat pesimään pohjoiseen, jossa tauteja ei ole niin paljon. Näin linnut selviävät yksinkertaisemmalla immuunijärjestelmällä.

”Kun muuttolinnut pesivät, ne ovat siirtyneet pois tautivyöhykkeiltä eivätkä tarvitse niin monipuolista puolustusta. Tästä on sekin etu, että immuunijärjestelmän itsensä sairaudet ja ongelmat ovat huomattavasti epätodennäköisempiä”, selittää tohtori Emily O'Connor Lundin yliopiston tiedotteessa.

Ilmastonmuutos näyttää siirtävän myös taudinaiheuttajien rajoja kohti pohjoista. Reuna-alueilla elävät linnut voivat sopeutua tähän siirtymällä pohjoisemmaksi.

Kun elinalueiden pohjoisraja tulee lopulta vastaan, jää nähtäväksi miten lintujen immuunijärjestelmä pystyy selviämään niille vieraista taudinaiheuttajista.

Tutkimuksen julkaisi Nature Ecology & Evolution.