Puuyksilöitä on 390 miljardia.

Kansainvälinen tutkijaryhmä on ensi kertaa arvioinut, kuinka monia puulajeja Amazonin sademetsässä kasvaa, ja saanut tulokseksi 16 000. Sciencessa julkaistu laskelma perustuu yli tuhannen metsäkartoituksen koottuihin tuloksiin.

Yksittäisiä puita Amazonin altaan ja Guyanan kilven metsissä on yhteensä arviolta 390 miljardia runkoa. Näistä puolet kuuluu 227 valtalajiin.

Valtapuulajit eivät ole tasaisesti yleisiä koko alueella. Useimmat ovat paikallisesti hallitsevia tai ovat enemmistönä juuri tietyissä metsätyypeissä, kuten soilla tai ylängöillä.

Uhanalaisia, alle tuhannen puuyksilön lajeja on arviolta kuutisen tuhatta. Lajit ovat niin tuiki harvinaisia, etteivät tutkijat ehkä koskaan löydä niitä.

Yksi puulaskelman laatijoista, Wake Forest -yliopiston Miles Silman kutsuu tuntemattomaksi jäävää lajistoa "pimeäksi biodiversiteetiksi". – Aivan niin kuin fyysikkojen mukaan pimeä aine selittää suuren osan maailmankaikkeutta, meidän mallimme kertovat, että löydettäviksi liian harvinaiset lajit muodostavat suuren osan maapallon luonnon monimuotoisuudesta, Silman sanoo.

Uhkana onkin, että lajit ehtivät kadota, ennen kuin ne löydetään.