Yhdysvaltojen amissien geeniperimä suojaa sairauksilta. Kuva: Wikimedia Commons

Geenimuoto näyttää torjuvan diabetesta ja tekevän sen kantajista pitkäikäisempiä.

Sattumanvarainen muutos yhdessä ainoassa geenissä näyttää olleen hyödyksi amerikkalaisille amisseille. Geenimuutos näyttäisi pidentävän elämää.

Vanhoillisia kristittyjä oppeja noudattavat amissit ovat tunnettuja siitä, että he elävät eristyksissä modernista yhteiskunnasta. He eivät yleisesti ottaen halua hyödyntää nykymaailman mukavuuksia kuten autoja ja sähköä.

Yhdysvaltalaisen Chicagon Northwestern-yliopiston tutkijat selvittivät erään Indianan osavaltiossa elävän amissiyhteisön jäsenten geeniperimää.

He havaitsivat, että osalla amisseista on mutaatio geenissä, joka vaikuttaa ikääntymiseen. Tästä kirjoittaa muun muassa New Scientist.

Tämä serpine1-niminen geeni tuottaa pai1-proteiinia, joka on yhdistetty solujen nopeampaan vanhenemiseen.

Osalla amisseista on kuitenkin mutaatio tässä geenissä, jolloin kyseistä proteiinia syntyy puolet vähemmän kuin tavallisesti. Tutkijat laskevat mutaation syntyneen kuusi sukupolvea sitten.

Tutkijat huomasivat, että ne amissit, joilla oli vähintään yksi kopio tästä muuttuneesta geenistä, elivät keskimäärin kymmenen vuotta pidempään kuin muut, tyypillisesti 85-vuotiaiksi.

Samoin heidän kromosomiensa päissä olevat telomeerit olivat kymmenen prosenttia pidemmät kuin muilla. Telomeerit lyhenevät hieman joka kerta, kun solut jakautuvat, kunnes ne lopulta kuluvat loppuun.

Heidän paastoverensokerinsa oli myös 30 prosenttia alempi kuin verrokeilla, eikä yksikään tutkituista geenin kantajista sairastunut diabetekseen.

Seitsemän prosenttia niistä, joilla tätä geenimuunnosta ei ollut, sairastivat diabetesta.

Tutkimuksessa tarkasteltiin 177 henkilöä, joista 43 henkilöllä oli kyseinen muunnos geenistä.

Lisätutkimusta tarvitaan vielä, mutta voi olla, että pai1-proteiinin tuotanto on yhteydessä ihmisen ikääntymiseen.

Tutkimuksen julkaisi Science Advances.

SamBody kirjoitti:
Suomessa tuollainen geenimuunnos ei olisi mahdolinen. Koska koko konsepti omaehtoisesta ja -varaisesta amissityhteisöstä olisi mahdoton - sellainen täytyy murskata!

Kyllä täälläkin on sekopäisiä hihhulilahkoja eikä niitä kukaan murskaa. Ei edes silloin, kun olisi syytä. Tuollainen vanhanaikainen maalaiselämä on kuitenkin liian kurjaa ja haastavaa näissä ilmasto-oloissa. Se olisi myös hyvin epäeettistä esimerkiksi niille lapsille, jotka syntyisivät sellaiseen yhteisöön, jossa nälänhätä olisi arkipäivää ja hengissä selviäminen aikuiseksi olisi enemmän tuuria kuin kuolema epäonnea. Se on ihan eri asia leikkiä wanhan ajan talonpoikaa jenkkien leveysasteilla, missä talvi kestää muutaman viikon ja huonona vuotena tulee satoa moninkertainen määrä Suomen hyvään vuoteen verrattuna.

George Hanson

Sellaisia terveisiä moderaattorille, että olet aikamoinen. Poistelet ihan asiallisia kommentteja.

Tosin esikuvasi Stalinkin teloitti ihmisiä satunnaisotannalla  - aiheuttaa nimittäin enemmän kauhua ja pelkoa.

Kirjoittajien häätäminen, se on moderaattorin tehtävä. Kaikenlaista.