Nasan hahmottelu yötaivaasta kaukana tulevaisuudessa, kun Andromeda alkaa jo olla tosi lähellä Linnunrataa. Kuva: Nasa

Andromeda lähestyy Linnunrataa 400 000 kilometriä tunnissa. Välimatka on kuitenkin hyvin pitkä.

Andromeda on yksi kaukaisimpia kohteita, jotka voi taivaalta erottaa paljain silmin. Se on 2,5 miljoonan valovuoden päässä. Andromeda on kuitenkin niin suuri ja kirkas, että se näkyy.

Kaukana tulevaisuudessa, miljardien vuosien päässä elävän tarkkailijan ei enää tarvitsisi tihrustaa silmiään. Sitten joskus, kun oma Aurinkomme alkaa jo palaa loppuun, Andromeda peittää suuren osan yötaivaasta.

Linnunrata ja Andromeda ovat nimittäin törmäyskurssilla, ja tuo pieni utuinen täplä pimeällä taivaalla lähestyy meitä 110 kilometriä sekunnissa eli 400 000 kilometriä tunnissa. Joka tunti Andromeda tulee siis Maan ja Kuun etäisyyden verran meitä lähemmäs.

Ennen pitkää isompi Andromeda nielaisee Linnunradan ja galaksit yhdistyvät. Andromedassa on arviolta biljoona tähteä eli yli kaksi kertaa enemmän kuin Linnunradassa.

Kansainvälinen tutkijaryhmä on nyt havainnut, että Andromeda on jo aiemmin imaissut useita pienempiä galakseja.

Andromedan on aiemminkin arveltu imeneen itseensä ainakin yhden galaksin. Nature-tiedelehdessä julkaistut uudet laskelmat osoittavat, että Andromedaan on sulautunut useampiakin galakseja ja se on näin kasvanut suuremmaksi.

Jälkiä galaksin historiasta voidaan päätellä ja laskea Andromedan liepeillä kiertävien pallomaisten tähtijoukkojen ja kääpiögalaksien radoista.

Sekä Linnunrataa että Andromedaa kiertää useampi pienempi kääpiögalaksi. Linnunradan kiertolaisia ovat esimerkiksi Magellanin pilvet, jotka voi nähdä eteläisen pallonpuoliskon taivaalla.

Pallomaiset tähtijoukot puolestaan ovat kääpiögalakseja pienempiä kokonaisuuksia, jotka koostuvat sadoistatuhansista tähdistä. Linnunradan ympärillä kiitää yli 150 pallomaista tähtijoukkoa ja Andromedan ympärillä useita satoja.

”Näitä pienten galaksien hentoja jäänteitä jäljittämällä olemme pystyneet mallintamaan tavan, jolla Andromeda on vetänyt ne (galaksit) aikoinaan lähemmäs ja sulauttanut ne itseensä”, sanoo toinen tutkimuksen johtajista, tohtori Dougal Mackey Australian kansallisen yliopiston tiedotteessa.

”Andromedaa ympäröi paljon suurempi ja monimutkaisempi tähtien halo kuin Linnunrataa, mikä viittaa siihen, että se on syönyt useita galaksia, luultavasti isojakin”, Mackey jatkaa.

Tutkijat esittelevät todisteensa kahdesta tapahtumasta, jolloin Andromeda on nielaissut itseensä muita galakseja. Ensimmäinen törmäys tapahtui miljardeja vuosia sitten ja toinen tähtitieteellisessä mittakaavassa melko hiljattain.

Andromeda ja Linnunrata törmäävät lopulta noin neljän miljardin vuoden päästä. Tuolloin Aurinkomme on jo vanha ja paisuu niin kirkkaaksi, että elämä maapallolla alkaa olla mahdotonta. Mutta jos joku täällä silloin olisi katsomassa, Linnunradan kaaren ja Andromedan yhdistyminen yötaivaalla voisi näyttää hyvin jännittävältä.

Galaksien törmäystä kuvittelisi dramaattiseksi tapahtumaksi, jossa tähdet ryskyvät ja planeetat sinkoilevat sinne tänne.

Todellisuudessa kiertoratojen myllertymiseen kuluu miljoonia vuosia. Tähdet ja tähtikunnat sijaitsevat myös niin valtavan kaukana toisistaan avaruudessa, etteivät ne törmäile.

Andromedan ja Linnunradan ytimessä sijaitsevat supermassiiviset mustat aukot sulautuvat toisiinsa ja lopulta syntyy yksi entistä suurempi galaksi.

Joidenkin laskelmien mukaan Auringon kiertorata ja sijainti galaksissa saattaa muuttua niin, että se putoaisi lopulta tuohon syntyvään mustaan aukkoon. Siitä tuskin kuitenkaan kannattaa vielä murehtia.