Noin 400 metriä jään alla elävät muinaiset mikrobit paljastuivat, kun Jill Mikucki kollegoineen poimi näytteitä Taylorin jäätikön "Veriputouksilta". Jään punainen väri on ilmeisesti peräisin syvältä kallioperästä vapautuneesta raudasta.

Eliöt ovat selviytyneet jäätikön alla miljoonia vuosia oloissa, joissa ei pitäisi olla lainkaan elämää.

Yhdysvaltalaistutkijat löysivät elämää paikasta, missä on pilkkopimeää, hyisen kylmää ja täysin hapetonta.
Taylorin jäätikön alapuolella sijaitseva suolavesijärvi on kuitenkin elämän sääntöjä uhmaten elättänyt kokonaista mikrobiyhdyskuntaa jo satoja tuhansia vuosia.

Jäänalaisen järven vettä tulvii railoista pintaan aika ajoin, ja nyt jäätikkötutkija Jill Mikucki Darthmouthin yliopistosta sai siitä näytteen. "Analyysi osoitti, että se oli supersuolaista, eikä siinä ollut lainkaan happea."

Sen sijaan siitä löytyi tutkijoiden yllätykseksi ikivanhoja mikro-organismeja. Geenitutkimus paljasti, että ne muistuttivat enemmän merissä eläviä nykymikrobeja kuin maamikrobeja. Tämä viittaa siihen, että ne ovat alkujaan valtamerestä.

Tutkijat uskovatkin, että suola-allas jäi eristyksiin, kun merenpinta vajosi 1,5-2 miljoonaa vuotta sitten, ja massiivinen Taylorin jäätikkö sulki sen alleen.

"Löytämämme suolavesijärvi on kuin aikakapseli kaukaa historiasta", Jill Mikucki kuvailee. "En tiedä, että Maasta olisi koskaan löytynyt mitään vastaavaa."

Koska fotosynteesille ei syvällä jäätikön alla ole valoa, mikrobit ovat luultavasti selviytyneet käyttämällä ravintonaan orgaanista materiaalia, joka jäi aikanaan niiden kera ansaan. Kemiallisen analyysin perusteella altaan eliöt ovat ilmeisesti pystyneet hyödyntämään kasvuunsa veden sisältämää rikkiä sekä kallioperästä huuhtoutunutta rautaa.

Altaan veden lämpötila on reilusti pakkasen puolella, mutta supersuolaisuus estää sitä jäätymästä.

Antarktiksen suolajärvi onkin oiva laboratorio tutkia elämää superankarissa oloissa. Se voi antaa myös uusia viitteitä mahdollisesta elämästä Marsissa tai Jupiterin jäisessä kuussa, Europassa. Niin ikään se voi selittää, miten mikrobit sinnittelivät elossa Lumipallomaan aikana.