Taiteilijan näkemys kadonneesta dryopithecus-apinasta, joka eli mioseenikaudella. Ajanjakso oli noin 5–23 miljoonaa vuotta sitten. Kuva: John Sibbick / Science Photo Library

Nykyihmiseen johtanut evoluutio alkoi 6–9 miljoonaa vuotta sitten, jolloin ihmisen edeltäjät erkanivat simpansseista.

Ihmiset ja isot ihmisapinat ovat harvalukuisia selviytyjiä valtavasta eri apinalajien mosaiikista, kertoo tuore Science -tiedelehden tutkimus.

Yhteinen nimitys ihmisille ja ihmisapinoille on hominidit.

Aikaisemmin vallinneen näkemyksen mukaan afrikkalaiset apinat ovat ikään kuin eläviä muinaisjäänteitä, jotka asuttavat yhä samoja elinympäristöjä kuin apinat aina.

Simpanssit ja simpansseista 6–9 miljoonaa vuotta sitten eriytyneet ihmislajit muodostivat tämän käsityksen mukaan uuden lajin alun, joka johti lopulta nykyihmiseen.

Tämä käsitys on tuoreen tutkimuksen mukaan kuitenkin ristiriidassa useiden fossiililöytöjen kanssa. Vain muutamaan elävään apinalajiin perustuva tarina ihmisen evoluutiosta on katsaustutkimuksen mukaan puutteellinen.

“Elävät apinalajit ovat eriytyneitä jäännöksiä paljon laajemmasta joukosta, jossa oli nyt jo sukupuuttoon kuolleita apinalajeja”, kuvailee yksi tutkimuksen tekijöistä, Yhdysvaltain luonnonhistoriallisen museon apulaisprofessori

Ashley Hammond

Ihmisen alkujuuren selvittäminen on hankalaa, sillä pirstaleiset fossiililöydöt mioseeniajalta ovat paitsi varsin monipuolisia, myös tulkittavissa varsin monipuolisesti.

Geenitutkimuksella voi todeta, että hominidit ovat lähisukulaisia, mutta eri lajien tarkka asema ihmisen evoluution sukupuussa on yhä varsin kiistelty.

Fossiililöydöt eivät ole ratkaisseet asiaa, sillä tarpeeksi kokonaisia gorillojen ja simpanssien linjan fossiileja ei ole löytynyt.

Yleisesti ollaan silti sitä mieltä, että joukko apinoita levisi Afrikasta Euraasiaan noin 14–16 miljoonaa vuotta sitten. Joukko jakautui orankien linjaan sekä eurooppalaisiin dryopith-suvun apinoihin.

Joidenkin tutkijoiden mielestä juuri nämä eurooppalaiset apinat palasivat Afrikkaan ja ovat hominidien esi-isiä. Toisten mielestä taas nämä muinaiset eurooppalaiset apinat olivat sukupuuttoon kuollut evoluution umpikuja.

Oli totuus mikä hyvänsä, yksi ihmisen ja apinoiden isoista eroista on se, että apinat ovat lajeina varsin erikoistuneita omaan elinympäristöönsä, kun ihmislajit ovat olleet enemmän yleispäteviä.

Tässä erossa saattaa tutkimuksen mukaan piillä se ajankohta, jolloin nykyiset hominidit erottuivat mioseeniajan apinalajeista. Myöhäisellä mioseeniajalla apinoiden elinympäristöt pirstaloituivat.

Se on voinut johtaa siihen, että nykyiset Afrikan apinat tyypillisesti kävelevät rystysiin nojaten, mutta nykyihmiset kahdella jalalla pystyssä.

Pystyssä kävely ehkä mahdollisti jo varhaisille ihmislajeille niin sanotun erikoistumisansan välttämisen.

Käsite viittaa siihen, että moni apinalaji pärjää vain tutussa elinympäristössä, johon laji on jumiutunut ruokavalion, tiedollisen kyvyn ja liikkumisen tavan takia.

Tutkimuksen mukaan tätä on kuitenkin hankala todentaa. Mioseeniajan apinoiden sekä simpanssin ja nykyihmisen yhteisen edeltäjä tavoista liikkua ei ole varmuutta.

Myöskään ei ole tietoa niistä valintapaineista, jotka johtivat simpanssien haaran kävelemään rystysten varassa ja ihmisen kahdella jalalla.

Uusi tutkimus jättää paljon tilaa epävarmuudelle. Tekijät korostavat fossiilien tulkinnan vaikeutta ja tutkijoiden erimielisyyttä esihistoriasta.

Tutkijat korostavat sitä, että on ihmisen ja simpanssin kehityksen ja haaraantumisen selvittämiseksi on tärkeintä yrittää etsiä mioseenikauden apinoiden fossiileja sekä pyrkiä päättelemään jäänteiden olemuksesta apinoiden liikuntatapoja.

Vaikka ihmisen tarkka kehityskulku ei ole selvillä, tutkijat ovat varmoja, että vastaus piilee juuri mioseeniajan fossiileissa.

Lyde19

Perussuomalainen rotubiologia selittää paljon loogisemmin kehityspolut. Evoluution huippupisteessä on kallonmitoiltaan perussuomalainen, lihaa ravinnokseen käyttävä, hetero setämies.

Homer_Backland
Viestejä20026

Apina on ihmistä paljon kehittyneempi.....he valloittivat avaruudenkin.

Any sufficiently advanced technology is INDISTINGUISHABLE FROM MAGIC!
- Arthur C. Clarke