Ardin käsi. Kuva: Science/AAAS

Uutiset lomailevat 4. tammikuuta saakka. Tiede.fi toivottaa iloista joulua ja onnellista uutta vuotta!

Ardi eli esi-isämme Ardipithecus ramidus oli vuoden 2009 merkittävin tieteellinen löytö. Näin arvioi Science-lehti vuotuisessa tiedesaavutusten listauksessaan. Ardi eli 4,4 miljoonaa vuotta sitten alueella, joka nyt on Etiopiaa. Se on peräti miljoona vuotta vanhempi kuin vanhin aiemmin tunnettu hominidi Lucy.

Ardi muuttaa käsitystämme ihmisen, mutta myös ihmisapinoiden evoluutiosta. Sillä on sekä muinaisia apinamaisia ominaisuuksia että sellaisia piirteitä, jotka ovat yhteisiä vain ihmisen kanssa. Sillä on myös piirteitä, jotka eivät ole yhteisiä minkään nykyisen apinalajin kanssa. Johtopäätös tästä on, että Afrikan ihmisapinat ovat kehittyneet paljon sen jälkeen, kun niiden ja ihmisen viimeinen yhteinen esi-isä tallusteli maapallolla.

Ensimmäiset Ardipithecuksen jäänteet kaivettiin esiin jo vuonna 1994, mutta tutkijat eivät halunneet rynnätä esittämään niistä johtopäätöksiä. Fossiilit ovat kiertäneet analysoitavina maailman laboratorioissa, ja tutkimukseen liittyen 47 tutkijaa on askarrellut yhteenäs 150 000 fossiloituneen, eläin- ja kasvikuntaan kuuluvan kappaleen parissa. Tulokset julkaistiin lokakuussa.

Science ja sen julkaisijayhdistys, Yhdysvaltain tieteenedistämisseura AAAS, listaavat joka vuoden päätteeksi kymmenen suurta läpimurtoa. Ardin lisäksi listalle pääsivät tällä kertaa:

Fermin löytämät pulsarit. Nasan Fermi-avaruusteleskooppi auttoi tunnistamaan ennen tutemattomat pulsarit eli nopeasti pyörivät magneettiset neutronitähdet ja havainnoi niiden lähettämää gammasäteilyä.

Rapamysiini. Tutkijat onnistuivat välittäjäaine rapamysiiniä peukaloimalla pidentämään hiirten elinikää.

Grafeeni. Erittäin hyvin johtavasta hiiliatomikerroksesta alettiin kehittää sähkölaitteisiin soveltuvaa materiaalia.

Kasvien ABA-reseptorit. Molekyyli auttaa kasveja selviämään kuivuudesta. Sen rakenteen selvittäminen voi auttaa suojaamaan satoja pitkiltä kuivuuskausilta.

LCLS. Maailman ensimmäinen röntgenlaser on monikäyttöinen tutkimusväline, joka pystyy kuvaamaan meneillään olevia kemiallisia reaktioita ja kajoamaan materiaalien sähköisiin ominaisuuksiin, muun muassa.

Geenihoitojen paluu. Tappavaa aivosairautta, periytyvää sokeutta ja immuuninpuolustuksen häiriöitä onnistuttiin parantamaan geeniterapian avulla.

Monopolit. Kidemateriaalien parissa työskentelevät fyysikot synnyttivät magneettisia aaltoja, jotka toimivat niin kuin teoria yksinapaisista magneeteista eli magneettisista monopoleista ennustaa. Teorian mukaan pitäisi olla olemassa hiukkasia, joissa on vain yksi magneettinen napa.

Kuusta löytyi vettä. Nasan avaruusalus havaitsi vesihöyryä ja jäätä, kun raketin kappale törmäytettiin tahallaan lähelle Kuun etelänapaa.

Hubblen korjaus. Avaruussukkulan astronautit kävivät tarkentamassa avaruusteleskooppi Hubblen näköä ja jatkoivat näin sen toimintaikää. Tuloksena teleskooppi otti hienoimmat tähänastiset kuvansa.

Sciencen juttu Ardista ja muista vuoden saavutuksista.

Miljardien vuosien saatossa nuoret kvasaarit ovat suihkunneet maailmankaikkeuden täyteen kuumaa seitinohutta atomirihmaa.

Tähtitieteilijät ovat keksineet vastauksen arvoitukseen, missä liki puolet aineesta piileksii.

Nyt ei puhuta pimeästä aineesta saati pimeästä energiasta, joita kosmologisten teorioiden mukaan pitäisi olla maailmankaikkeuden massaenergiasta peräti noin 95 prosenttia. Kyse on siitä tavallisesta aineesta, josta koostuvat tähdet, planeetat, kivet, eläimet ja me itse.

Tavallinen aine on enimmäkseen protoneita ja neutroneita sekä näistä muodostuvia atomeita. Kaiken järjen mukaan atomeiden pitäisi olla kasaantuneina galaksien tähtiin, planeetoihin ja mustiin aukkoihin.

Lähiavaruudessa tehtyjen astronomisten havaintojen mukaan näissä massakeskittymissä on kuitenkin ainetta vain noin 60 prosenttia siitä, mitä pitäisi olla, ja loput noin 40 prosenttia on teillä tietymättömillä.

”Pitäisi olla” viittaa siihen, että kun katsotaan putkilla hyvin kauas eli varhaiseen maailmankaikkeuteen, tämä puuttuva aine on siellä massakeskittymissään.

Looginen ratkaisu puuttuvan aineen ongelmaan on se, että galaksit ja kvasaarit ovat vuosimiljardien saatossa pyörteissään ja myrskyissään syösseet osan aineesta galaksien väliseen avaruuteen. Siellä se olisi jonkinlaisina kuumina rihmoina. Tätä oletettua kaasua on kutsuttu nimellä whim (warm-hot intergalactic medium).

Kvasaari on teini-ikäisen galaksin keskustassa riehuva musta aukko, joka imee valtavalla massallaan lähiavaruuden ainetta itseensä. Mustaa aukkoa ympäröivässä pyörteessä kaikki aine ei puristu mustan aukon sisään vaan sinkoaa avaruuteen.

Nämä suihkuvirtaukset lähtevät liki valon nopeudella, ja tässä vauhdissa aine säteilee valtavasti energiaa. Se selittää kvasaarien kirkkauden.

Whim-teorian todentaminen on ollut vaikeaa. Galaksit ja kvasaarit näkyvät kyllä hyvin, mutta on liki mahdotonta havaita niiden tyhjyyteen ruiskimaa ainepulveria. Galaksien välisessä avaruudessa painovoima on olematon, ja kaasurihma on hyvin harvaa.

Kaasuatomit ovat väistämättä kuumia ja nopeita. Niiden lähtönopeuden on täytynyt olla valtava, jotta ne ylipäätään ovat päässeet karkuun mustan aukon ja galaksin painovoimasta.

Ja kun ne kerran pääsevät galaksienväliseen avaruuteen, ne eivät siitä juuri viilene tai hidastu, koska hillittömässä väljyydessä ne eivät törmää mihinkään, tuskin edes toisiinsa.

Whim-kaasun kuumuus saa aikaan sen, että maailmankaikkeuden yleisin atomi vety on yleensä ionisoituneessa muodossa. Se on siis pudottanut ainoan elektroninsa pois.

Galaksien välistä whim-kaasua on yritetty kiivaasti jäljittää, mutta laihoin tuloksin. Syy on luultavasti juuri elektronien putoaminen vilkkaan whim-hiukkasen kyydistä.

Tämä kesänä kansainvälinen tutkijaryhmä ilmoitti Naturessa löytäneensä whim-pölyä. He katsovat todistaneensa, että puuttuvan aineen arvoitus on nyt ratkaistu: 40 prosenttia aineesta on galaksien välisessä avaruudessa.

Tutkijat analysoivat valon kulkua kaukaisen kvasaarin 1ES 1553+113 ja meidän välillä. Tarkemmin sanoen he havainnoivat matkalla tapahtuneita spektrimuutoksia. Havainnot tehtiin Euroopan avaruusjärjestön Esan XXM-Newton avaruusteleskoopilla.

Koska vety ei tässä tarkoituksessa toimi, tutkijat tekivät löytönsä hapesta.

Whimin kova meno pudottaa happiatomistakin elektronit, mutta kun niitä on alkujaan kahdeksan, jotkin voivat sinnitellä mukana.

Kvasaarista matkannut suihku kohtasi matkallaan happiatomeita, joita kiersi kaksi elektronia, ja tämä riitti siihen, että galaksien välinen happi voitiin havaita spektrissä.

”Löysimme puuttuvat baryonit”, astrofyysikko Michael Shull Coloradon yliopistosta sanoo tiedotteessa.

Baryoni on yleisimmin protoni tai neutroni, joista atomien ytimet koostuvat. Maailmankaikkeuden ainesosasten kokonaismassasta puhuttaessa baryoni on käytännössä synonyymi tavalliselle aineelle.