Saksalaistutkijat ovat löytäneet aivan uudenlaisia miniatyyrimäisiä mikrobeja, jotka kasvavat muiden arkkieliöiden pinnalla. Nanoarkkieliöiksi ristityt mikrobit ovat kooltaan vain 0,4 millimetrin tuhannesosaa; niitä mahtuu nuppineulan päähän yli kuusi miljoonaa. Mikrobit poimittiin 120 metrin syvyydestä merenpohjasta Islannin rannikolta, missä veden lämpötila on lähellä kiehumispistettä. Regensburgin yliopiston työryhmä kertoi havainnoistaan eilen ilmestyneessä Nature –lehdessä.

Nanoarchaeum equitans ei ilmeisesti pysy hengissä yksin. Se viihtyy Ignicoccus –arkkieliön pinnassa. Nanoarkkieliön genomi koostuu vain noin puolesta miljoonasta emäsparista. Sitä luetaan parhaillaan läpi, ja hankkeen tuloksena saattaa selvitä, mikä on vähimmäismäärä geenejä, jonka eliö tarvitsee pysyäkseen hengissä. Moni pienen genomin omaavista mikrobi on itse asiassa loinen, joka on evoluution aikana luopunut tarpeettomaksi käyneestä dna:sta.

Bakteerien ja tumallisten jälkeen eliökunnan kolmantena päähaarana pidetyt arkkieliöt jaotellaan kahteen pääryhmään, Crenarchaeota ja Euryarcheota, joiden molempien lajeja on löydetty myös Suomesta. Saksalaistutkijoiden mukaan nanoarkkieliöt muodostavat uuden pääryhmän.