Kuva: Corbis RF.
Kuva: Corbis RF.

Nyt opettaminen sujuu kuin leikkiä vaan. Sinä pelaat arvausleikkiä internetissä ja tietokoneet oppivat tunnistamaan kuvia. Koneellista kuvantunnistuskykyä tarvitsisivat muun muassa kamerasilmillään maailmaa tarkastelevat robotit ja internetin kuvanhakukoneet.

Nyt opettaminen sujuu kuin leikkiä vaan. Sinä pelaat arvausleikkiä internetissä ja tietokoneet oppivat tunnistamaan kuvia. Koneellista kuvantunnistuskykyä tarvitsisivat muun muassa kamerasilmillään maailmaa tarkastelevat robotit ja internetin kuvanhakukoneet.

Carnegie Mellon-yliopiston tutkijoiden kehittämä leikki on nimeltään Peekaboom (suomeksi kukkuluuruu) . Sisään kirjoittautumisen jälkeen saat satunnaisen parin. Toisen pelaajan kuvaruudulle ilmestyy kuva, josta hän paljastaa parilleen osia. Kuvaan liittyy sana, joka parin on tarkoitus arvata mahdollisimman nopeasti. Siksi pelaaja todennäköisesti näyttää kuvasta ensimmäiseksi oleellisimpana pitämänsä kohdan. Näin tietokoneohjelman on tarkoitus oppia ”katsomaan” kuvaa samalla tavalla kuin ihminen – oleelliseen keskittyen. ”Pelistä kerätty tieto liittää tietyn osan kuvaa annettuun sanaan”, sanoo Luis von Ahn New Scientistin uutisessa. Koneen saamaa oppia voisi käyttää lähes välittömästi kuvien etsimiseen internetistä hakusanalla. Nykyiset hakukoneethan valitsevat kuvat niihin liitetyn tekstin perusteella.