Chicxulubin kraatteri Jukatanin niemimaalla Meksikossa.  Kuva: Virgil L. Sharpton / University of Alaska / NASA
Chicxulubin kraatteri Jukatanin niemimaalla Meksikossa. Kuva: Virgil L. Sharpton / University of Alaska / NASA

Tutkijapaneeli vahvisti, että asteroidin törmäys Meksikoon tuhosi dinosaurukset ja suuren osan muusta elämästä maapallolla 65 miljoonaa vuotta sitten.

Elämän joukkotuho maapallolla 65 miljoonaa vuotta sitten aiheutui asteroidin törmäyksestä Maahan eikä valtavista tulivuorenpurkauksista, vahvistaa suuri tutkijapaneeli.

Paneeliin kuuluneet 41 asiantuntijaa eri maista kävivät läpi 20 viime vuoden aikana kertyneen tutkimusaineiston. Se todisti vakuuttavasti sen puolesta, että joukkosukupuuton syynä oli nykyiseen Meksikoon syöksynyt asteroidi. Se oli läpimitaltaan noin 15 kilometriä, ja törmäyksen voima vastasi miljardia Hiroshiman atomipommia.

Törmäys sinkosi ilmakehään suurella nopeudella valtavasti ainetta ja sai aikaan ketjureaktion, jonka yksi seuraus oli globaali talvi. Yli puolet Maassa tuolloin eläneistä lajeista tuhoutui, esimerkiksi dinosaurukset, linnun kaltaiset pterosurukset ja suuret merimatelijat. Niiden väistymisestä alkoi nisäkkäiden maailmanvalloitus.

Asteroidia esitettiin joukkosupupuuton syyksi ensimmäisen kerran 30 vuotta sitten. Kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 1991, Meksikon Chicxulubista Jukatanin niemimaalta löytyi läpimitaltaan yli 200 kilometrin laajuinen törmäyskraatteri, jonka syntyaika osui yhteen joukkosukupuuton kanssa.

Törmäyksestä seurasi myös maanjäristyksiä ja tulipaloja.