Asteroidi. Kuva: ESO

Suomalaisesta löydöstä voi olla apua törmäysten torjunnassa.

Suomalaisen tutkijan johtama ryhmä löysi aurinkovoimalla pyörivän asteroidin. Löytö osoittaa, että asteroidien liikkeeseen vaikuttaa muukin kuin gravitaatio. Asialla saattaa olla konkreettista merkitystä silloin, kun suunnitellaan Maata kohti tulevan murikan radan muuttamista.

Helsingin yliopistossa työskentelevä akatemiatutkija Mikko Kaasalainen kumppaneineen tutki 1862 Apollo -asteroidin pyörimistä ja huomasi liikkeen kiihtyneen. Asteroidi pyörähtää nyt ratakierroksen aikana itsensä ympäri yhden kerran enemmän kuin neljäkymmentä vuotta sitten. Syynä on se, että Auringon säteily vauhdittaa epäsäännöllisen muotoista murikkaa. Kun valossa kylpenyt suuri alue kääntyy varjoon, se hohkaa enemmän lämpösäteilyä kuin pieni alue ja asteroidin liike muuttuu. Ilmiö on ennustettu teoreettisesti, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun se havaittiin.

Tulevaisuudessa Apollon vauhti kiihtyy niin, että se saattaa muuttaa muotoaan tai hajota kokonaan. Sen pieni kuu syntyi ehkä samasta syystä johtuneessa aikaisemmassa hajoamisessa.

Läpimitaltaan 1,5-kilometrisen Apollon pyörähdysaika on nyt hieman yli kolme tuntia. Se lyhenee neljä sekunnin tuhannesosaa vuodessa, joten muutoksen mittaamien ei ollut helppoa.

Tutkimustulokset julkaistiin Naturen verkkoversiossa.