Tyrannosauruskin olisi selvinnyt toisenlaisesta törmäyksestä. Kuva: Wikimedia Commons

Vain 13 prosentilla Maan pinta-alasta oli ainekset dinosaurusten joukkotuhoon.

Kauan sitten nykyisen Jukatanin niemimaan reunaan iskeytynyt, halkaisijaltaan yli kymmenen kilometrin kokoinen asteroidi hävitti lähes kaiken elämän maapallolta.

Dinosaurukset ja valtaosa merieläimistä kuoli kylmässä ja pimeässä, kun törmäyksen ilmaan syöksemä pöly pimensi Auringon ja laski planeetan keskilämpötilaa jopa kymmenellä asteella. Taivaalta satoi tulta ja tulikiveä.

Nyt kaksi japanilaistutkijaa laskee Scientific Reports -lehdessä, että näin ei välttämättä olisi käynyt, jos asteroidi olisi iskeytynyt melkein mihin tahansa muualle.

Väite perustuu maaperän koostumukseen. Jukatanin niemimaan tienoilla ja Meksikonlahdella maankuoressa oli kiviin sitoutuneena paljon hiilivetyjä ja rikkiyhdisteitä.

Asteroidin törmäyksen aiheuttama valtava kuumuus käynnisti periaatteessa öljypalon. Siitä syntyi niin paljon nokea, että Aurinko pimeni.

Tutkijat laskevat, että vain 13 prosentilla maapallon pinta-alasta maankuoren koostumus on sellainen, että asteroidi voi iskeytyessään aiheuttaa näin valtavaa tuhoa. Kyse on pitkälti samoista alueista, joilta nykyisin löytyy öljyä.

Jukatanin niemimaan lisäksi vaaranpaikkoja törmäykselle olisivat olleet nykyisen Pohjois-Amerikan itärannikko, Siperia ja Lähi-itä.

Ylipäänsä rannikkoseutujen maaperässä ja merenpohjassa oli levien ja muiden eliöiden suuresta määrästä johtuen huomattavan paljon orgaanista ainesta ja hiilivetyjä.

Muualle iskeytynyt asteroidi ei japanilaistutkijoiden mukaan olisi välttämättä synnyttänyt niin katastrofaalisia ilmastovaikutuksia.

Tutkimusta on myös arvosteltu. Geofyysikko Sean P. S. Gulick kommentoi The New York Times -sanomalehdessä, että tutkijoiden ajatus juuri oikean törmäyskohdan merkityksestä on periaatteessa oikea, mutta hän ei usko ilmakehään sinkoutuneen noen syntyneen hiilivetyjen palamisesta.

Gulick pitää todennäköisempänä, että noki syntyi ympäri maailmaa raivonneissa metsäpaloissa, kun kuuma kiviaines satoi alas ja sytytti valtavia tulipaloja. Voi myös olla, että noki ei ollut päätekijä ilmaston viilenemisessä.

Gulickin ryhmä on ottanut kairanäytteitä Jukatanin alueen muinaisesta kiviaineksesta. Maaperässä ei hänen mukaansa ollut 66 miljoonaa vuotta sitten niin runsaasti hiilivetyjä kuin japanilaistutkijat laskevat. Gulickin ryhmän tutkimus törmäyskraatterin muodostumisesta julkaistiin viime vuonna Science-lehdessä.

Kaihon mukaan hänen aiempi analyysinsä noesta kuitenkin osoittaa, että se paloi korkeammassa lämpötilassa kuin metsäpaloista yleensä syntyvä noki ja syntyi nimenomaan törmäysalueen kiviaineksesta.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.

Mikromuovia päätyy hyttysiinkin