Kansainvälinen tutkijaryhmä ovat kehittänyt hiirikannan, jolla yhden geeni puutos aiheuttaa ihmisen astmaa muistuttavan sairauden. Jyrsijöiltä poistettiin ns. T-bet-geeni, joka toisen tutkijaryhmän mukaan muokkaa immuunivastetta astmalta ja allergioilta suojaavaan suuntaan. Molemmat havainnot julkaistiin Science-lehdessä.

Astma ja allergia ovat seurausta immuunijärjestelmän epätasapainosta. T-bet säätelee valkosolujen erilaistumista ja vaikuttaa siihen reagoivatko ne viruksiin ja bakteereihin vaiko allergeeneihin. Jos T-bet-geenin tuottamaa proteiinia on runsaasti tarjolla, valkosolut muuntuvat pääasiossa mikrobeja vainoaviksi Th1-soluiksi. Jos proteiinista on pulaa, ne profiloituvat "astmaherkiksi" Th2-soluiksi. Astmaatikon hengitysteissä on normaalia vähämennän T-bet-proteiinia.

Osalla astmaatikoilla saattaa olla T-bet-geenin vajaatoimintaa aiheuttava mutaatio. Löydöstä on apua, vaikka sairaus johtuisi muista syistä. Astmaa hoitoon voidaan kenties kehittää lääkkeitä, jotka lisäävät T-bet-proteiinin tuotantoa.