Kuva: <span class="photographer">Nasa</span>
Kuva: Nasa

Maan magneettikenttä suojelee tiettyinä päivinä kuukävelijöitä avaruuden hiukkassäteilyltä.

Maan magneettikenttä suojelee kuukävelijöitä seitsemänä päivänä kuukaudessa, osoittavat tuoreet laskelmat.

Auringosta ja aurinkokunnan ulkopuolelta peräisin olevat hiukkaset aiheuttavat terveydelle vaarallista hiukkassäteilyä, joka on huolestuttanut miehitettyjen avaruusmatkojen suunnittelijoita jo pitkään. Hiukkaset nimittäin tuhoavat dna:ta. Auringossa tapahtuvien hiukkaspurkauksien aikana ne saattavat jopa tappaa. Esimerkiksi Apollo 16:n ja 17:n välillä Kuussa riehui sellainen hiukkasmyrsky, että kuukävelijät olisivat kuolleet muutamassa minuutissa.

Nyt Washingtonin yliopiston tutkija Robert Winglee laski, että Kuu pysyy noin neljänneksen kierroksestaan Maan magneettikentän suojissa. "Hyvin harva suurenerginen hiukkanen pääsee tuolloin Kuun ekvaattorilla olevalle leirille", toteaa Winglee New Scientistissä.

Varmoinakin päivinä astronauttien olisi toki seurattava avaruussääennustetta, sillä Maan magneettikenttä ei riitä torjumaan Auringossa tapahtuvien hiukkaspurkausten nostattamia avaruusmyrskyjä. Sen verran siitä olisi kuitenkin apua, että varoituksen saanut astronautti ehtisi leirin säteilysuojaan.