Yhdysvaltain avaruushallinto Nasan koeviljelmiä Maan päällä. Kuva: Nasa

Tietokone osoitti, että virtsa voisi tarjota kasveille hyvin paljon ravinteita jopa 20 vuoden avaruusmatkalle.

Astronauttien oma virtsa voi riittää kasvien kasvatukseen, jos ja kun miehistö menee Marsiin.

Virtsastamme 95 prosenttia on vettä. Loput viisi prosenttia on eri ravintoaineita, kuten typpeä, kaliumia ja fosforia. Ne ovat pelkästään hyväksi kasveille.

Ympäristöinsinööri Federico Maggi tutki Sydneyn yliopistossa Australiassa, kuinka tietokoneen muistiin loihditut testikasvit pystyivät hyödyntämään ihmisen virtsaa.

Testikasveina olivat lyhytkortinen vehnä ja soijapavut. Maggin ryhmä jäljitteli kasveja, jotka kasvavat tavallisessa luonnon maaperässä. Kasvua simuloitiin kammiossa, jossa on oma ilmanvaihto.

Tietokone mallinsi kasvien kasvuaikaa 20 vuotta. Sinä aikana virtsa tarjosi lähes täysin kasveille niiden tarvitseman ravinnon. Tutkimus julkaistiin tiedelehdessä Life Science in Space Research.

Kasvatuksesta ei koitunut haitallisia sivutuotteita tai päästöjä, kuten hiilidioksidia tai ammoniakkia, kertoo New Scientist. Pelkkä virtsa ei saa kasveja kasvamaan. Maaperä on yhtä tärkeä.

Simuloituun maaperään ohjelmoitiin myös pitkäikäisiä mikrobeja. Tällaisella maaperällä on kyky sopeutua ympäristöön tavalla, johon vesiviljely tai viljely ilmasta saatavilla ravinteilla ei pysty.

20 vuotta kestävä avaruuslento kestäisi paljon pitempään kuin mikään lento, jota nyt suunnitellaan. Matka Marsiin kestää enimilläänkin eestaas alle kaksi vuotta.

Kauas avaruuteen tehdään kuitenkin matka joskus. Silloin avaruusaluksen on oltava jonkin verran omavarainen. Tähän päästään osittain miehistön oman virtsan avulla. Virtsasta tehdään vettä jo nyt Kansainvälisellä avaruusasemalla.

”Ruuan kasvatukseen kasvit tarvitsevat lannoitteita. Matkalla ainut lannoite voi koostua ihmisen jätteistä”, sanoo Abraham Noe-Hays sanoo lannoitusta tutkivasta Rich Earth -intitituutista.

Periaatteessa ihmisen jätteitä voisi kierrättää loputtomiin. Virtsa ei kuitenkaan tarjoa ennen pitkää riittävästi ravintoaineita. Suurempi osa ravinteista tulee ihmisestä ulos kiinteässä ulosteessa.

Vaikka virtsassa olisikin lähes kaikki ravinteet kierrätykseen pitkällä avaruusmatkalla, sitä ei ehkä kerry tarpeeksi.

”Virtsa ei sisällä aivan kaikkia kasvien tarvitsemia ravintoaineita. Siksi sen avulla ei voi pitää yllä kasvien ekosysteemiä loputtomiin. Sitä pitäisi täydentää ravintoaineilla”, sanoo Noe-Hayes.

Hänen mukaansa astronauttien pitäisi nähtävästi tottua myös kasveihin, joita on kasvatettu astronauttien omasta kiinteästä ulosteesta. Se lisää astronauttien riskiä saada bakteereja, joita virtsassa ei ole.

Tutkimus ei ottanut huomioon sitä, miten mikropainovoima vaikuttaa kasveihin. Painottomuudessa tai hyvin pienessä painovoimassa kasvien juuret eivät kasva samalla tapaa alaspäin mullassa. Myös vesi ja ravintoaineet voivat osin kellua.

Kansainvälisen avaruusaseman astronautit ovat muiden muassa kokeilleet kasvien alustoina ”kasvityynyjä”, joissa on eri määriä maaperää, ravinteita ja vettä. Ehkä he kokeilivat kasveihin joskus myös virtsaa. Nyt sitä suodatetaan vain juomavedeksi.

offmind