Kaupunginosan mikrobit kulkeutuvat pankkiautomaatin näppäimistölle. Kuva: Rio Gandara / HS

Pankkiautomaatin näppäimistöön jää jälkiä käyttäjistä: ihosta, kodin pinnoista ja syödyistä ruokalajeista.

Tämä paljastui, kun New Yorkin yliopiston mikrobiologit pyyhkivät näytteitä automaattien näppäimistä kaupungin eri alueilla.

Automaatin näppäimet tarjoavat kuvan siitä, millainen on kaupungin tai kaupunginosan mikrobikanta ja sen keskimääräinen ”dna-sormenjälki”.

”Näppäimistöön kertyy mikrobeja monista eri lähteistä: ihmisten ja ruokien mutta myös ympäröivän ilman mikrobeja”, selittää tutkimusta tehnyt Jane Carlton. Hän on systeemibiologian tutkija ja biologian professori New Yorkin yliopistossa.

Yhtä pankkiautomaattia käyttää päivän aikana jopa satoja ihmisiä. He kaikki ovat kosketelleet lähiympäristön pintoja ja hengittäneet paikallista ilmaa. Siksi näyte edustaa hyvinkin alueen tai yhteisön keskimääräistä mikrobien kantaa.

Näytteet koottiin New Yorkissa kesä- ja heinäkuussa vuonna 2014. Yhteensä 66 pankkiautomaatin näppäimistöjä pyyhkäistiin kolmessa New Yorkin kaupunginosassa: Manhattanilla, Queensissa ja Brooklynissa.

Eniten mikrobeja oli siirtynyt näppäimistöön kotien esineiden pinnoista, kuten televisiosta, vessoista, keittiöstä ja tyynyistä. Tutkijat löysivät myös merkkejä kalanruodoista ja kanasta. Ruuan jäämiä on siis siirtynyt ensin käsiin ja siitä näppäimistöön.

Parhaiten mikrobeja saatiin itsepalvelupesuloiden automaateista ja kauppakeskusten edustoilta. Yleisimpiä olivat maitohappobakteerit, joita on maitotuotteissa ja hajoavissa kasveissa. Manhattanilta löytyi paljon merkkejä leivonnaisista.

Tutkijat eivät löytäneet eroja siinä, oliko näyte otettu näppäimistöstä sisätiloissa tai ulkona.

Tutkimus ilmestyi avoimessa mSphere-verkkolehdessä, jota julkaisee Amerikan mikrobiologian seura.

Prossimo Treno

Arvelen että pankkiautomaattia käyttävät eniten tietynlaiset ihmiset. Kuten ne joilla ei ole luottotietoja että saisivat maksukortin sekä vanhukset. Tavalliset keskivertokansalaiset käyvät yhä harvemmin pankkiautomaatilla.

Käteisnostojen määrä on vähentynyt kymmenessä vuodessa kolmanneksella. Pankkiautomaattien määrä on viime vuosina ollut laskussa, sillä käteisen käyttö on vähentynyt, käteistä voi nostaa yhä useammasta kaupasta ja pankkiautomaattien ylläpidon on haluttu olevan kannattavampaa. Kaikissa Suomen kunnissa ei ole enää pankkiautomaatteja, koska vähäisen käytön vuoksi niitä on suljettu. -Wiki-

TOIJALA. Katse josta huomaa toisen olevan aivan liian päissään, jotta hän ymmärtäisi mitään mitä hänelle on sanottu viimeisen 20 min. aikana. "Junassa yritin puhua hänelle, mutta hän oli jo toijalassa." — Antti Hyry (Kokkilan kakkakääpiö, Hömpönkeinaa, Hirvi Akuniemi, Artsiitti Höti Pörtsiitti, Iina Viinatossu).

Viestejä11904

Onko bakteerikanta erilainen paikkakunnittain?  Pitäisikö olla huolissaan vai kiitollinen muuttoliikeen vaikutuksista bakteerikantaan ?