Näitä on ilmeisesti ollut alussa kaksi. Kuva: Wikimedia Commons

Uuden tutkimuksen mukaan on todennäköistä, että kaikki tähdet syntyvät pareittain.

1980-luvulla esitettiin paljon huomiota saanut teoria, jonka mukaan Auringolla olisi kumppani, ruskea kääpiötähti. Se sai nimen Nemesis, ja sen otaksuttiin lymyävän kaukana aurinkokunnan reunoilla.

Tällaisen kumppanitähden olemassaolo olisi joidenkin mukaan selittänyt, miksi aurinkokunnan reunoilta sinkoutuu tasaisin väliajoin komeettoja aurinkokunnan sisäosiin.

Uusi tutkimus paljastaa, että Auringolla on todennäköisesti ollut kumppaninaan toinen tähti. Tosin tähti on aika sitten karannut avaruuden uumeniin eikä sitä voida enää jäljittää.

Yhdysvaltalaisten Harvardin ja Berkeleyn yliopistojen tähtitieteilijät tarkkailivat nuorten tähtien synnyinkotia kaukana Perseuksen tähtikuviossa radioaaltojen avulla. Tätä 600 valovuoden päässä sijaitsevaa tähtien kehtoa pidetään tyypillisenä alueena, jossa meidän Aurinkomme kokoisia ja kaltaisia tähtiä muodostuu.

Tutkijat kehittivät matemaattisen mallin ymmärtääkseen, miten tähdet ovat syntyneet ja miksi ne ovat levittäytyneet tietylle alueelle, joko yksittäin tai pareina.

”Ainoa malli, joka selittää havainnot, on sellainen, jossa kaikki tähdet muodostuvat löyhinä pareina. Nämä kaksoistähtijärjestelmät joko kutistuvat tai hajoavat noin miljoonan vuoden kuluessa”, kertoo tähtitieteilijä Steven Stahler Berkeleyn yliopistosta.

Löyhä pari tarkoittaa, että tähdet muodostuvat yli 500 astronomisen yksikön päähän toisistaan, toisin sanoen 500 kertaa kauemmas toisistaan kuin Maa on Auringosta.

Tutkijoiden mukaan on hyvin todennäköistä, että Aurinkokin oli aikanaan tällaisen tähtiparin toinen osapuoli. Tähdet erkaantuivat toisistaan jo hyvin kauan sitten, ja Auringon kaksonen tuikkii nyt jossain kaukana Linnunradan tähtimeressä.

Tutkimuksen julkaisee Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Nimipäivä oli pitkään tärkein henkilökohtainen merkkipäivä.

Tiedätkö, milloin sinulla on nimipäivä? Toisin kun monessa muussa maailman maassa, vastauksesi on todennäköisesti kyllä. Liekö edes suomalaista, joka ei tietäisi.

Entä panitko merkille, että eilen alkoi naistenviikko? Monet panivat – muutkin kuin ne yli 600 000 naista, joiden nimipäivä osuu 18.7.–24.7. sijoittuvaan viikkoon.

Meillä muistetaan naistenviikko sen peruina, että ennen sääkarttoja ja taloussivujen pörssianalyysejä suomalaiset yrittivät ennakoida elämäänsä enteistä.

Naisten viikolla selvisivät sadot ja sateet.

Joka ei ole Marketan aikana heinässä, se ei korjaa heiniä.
Jos ei Kristiinan päivänä ole pavussa kukkaa, saa päästää siat papumaahan.
Jos on poudat, varokaa ämmäviikkoa. Kyllä ämmät kastelee.
Kun Matleenan päivänä sataa, sataa Pertun päivään asti.

Vietto alkoi 1700-luvulla

Naistenviikon juuren muodostavat kahden pyhimyksen, Maria Magdalenan ja Kristinan, keskiaikaiset muistopäivät.

Katolisen kirkon pyhimyskalenterista lähti aikoinaan koko ajatus nimille omistetuista päivistä. Pyhimysten päivät alkoivat muuntua nimipäiviksi, kun kirkon jäsenet ryhtyivät nimeämään lapsiaan pyhimysten mukaan.

Yhteys pyhimyksiin höllentyi, kun Martin Luther käynnisti Saksassa uskonnollisen reformaation. Se hylkäsi pyhimysten palvonnan ja korvasi pyhimyskalenterit evankelisilla kalentereilla, joihin merkittiin nimipäiviä myös suosituille kansannimille.

Suomeen tämä maallinen nimipäiväperinne saapui Ruotsin kautta 1700-luvulla. Tavan omaksuivat ensin – niin kuin tuolloin uudet muotivillitykset yleensä – säätyläiset, mutta seuraavalla vuosisadalla nimipäiviä vietettiin jo koko maassa.

Perinteen yleistymistä edisti täkäläinen nimipäiväkalenteri, jota päivitettiin vastaamaan suomalaisten tosiasiallista nimistöä.

Maassa, jossa kaikki eivät vielä satakaan vuotta sitten tienneet toistensa syntymäpäiviä, eivät aina omaansakaan, almanakkaan merkityt nimipäivät antoivat mahdollisuuden toivottaa sukulaisille ja ystäville vuosittain lisää onnellisia elonpäiviä.

Näin Suomesta tuli nimipäivien vieton kärkimaita – ja sellainen maamme on yhä. Meidän lisäksemme maallisia nimipäiviä viettävät innokkaasti lähinnä ruotsalaiset, tšekit ja latvialaiset.

Kalenterit tukevat edelleen

Nimipäiväperinteen säilymistä ovat tukeneet uudet nimipäiväkalenterit, joilla on haluttu varmistaa, että mahdollisimman monella on tilaisuus viettää nimipäivää.

Suomenruotsalaiset saivat omansa vuonna 1929. Inarinsaamelaisten kalenteria on julkaistu vuodesta 1996, ja ensimmäinen pohjoissaamelaisten kalenteri ilmestyi 1997.

Luonnollisesti myös ortodokseilla on kalenteri. He juhlivat nimipäivää oman nimikkopyhänsä päivänä.

Nykyään jopa 84 prosenttia suomalaisista pystyy viettämään nimipäivää suomenkielisen nimipäiväkalenterin mukaan.

Jos nimeään etsii lisäksi suomenruotsalaisesta, ortodoksisesta tai saamelaisesta kalenterista, nousee luku yli 90 prosenttiin, arvioi nimistöntutkimuksen dosentti Minna Saarelma-Paukkala, joka Helsingin yliopiston almanakkatoimiston johtajana hoitaa suomenkielistä nimipäiväkalenteria.

Tiede-lehdessä 8/2018 on pitkä artikkeli, jossa tiedetoimittaja Johanna Junttila  kertoo nimipäiväperinteen synnystä ja nimipäivien perinteisistä viettotavoista. Nykyiset someviestit ja pullakahvit työpaikalla ovat kalpea aavistus alkuperäisistä menoista. Ennen päivänsankari sai nimipäiväpuun ja olkiheilan sänkyyn.