Kuva: Nasa/ESA.

Yhdysvaltalaistutkija väittää Auringon himmenevän itsestään sadantuhannen vuoden välein.

Yhdysvaltalainen tutkija väittää Auringon himmenevän itsestään sadantuhannen vuoden välein. Johtuisivatko samoin väliajoin toistuvat jääkaudet siitä?

Robert Ehrlich George Mason -yliopistosta tutki tähtemme ydintä tietokonemallein ja huomasi sen lämpötilan voivan muuttua jaksollisesti. Lämpötila vaikuttaa energiantuotantoon ja siten myös Auringon kirkkauteen.

Ehrlichin mukaan lämpötilan muutokset johtuisivat Auringon magneettikentän aiheuttamista pienistä epävakauksista. Suurin osa niistä kumoaisi toisensa, mutta jotkin vahvistuisivat ja saisivat tähtemme keskustan lämpötilan muuttumaan joko 100 000 tai 41 000 vuoden jaksoissa. Jakso määräytyisi satunnaisesti.

New Scientistin mukaan kyseiset jaksot ovat tuttuja jääkausista kiinnostuneille, sillä miljoonan viime vuoden aikana jääkausia on ollut suunnilleen 100 000 vuoden ja sitä ennen noin 41 000 vuoden välein.

Tieteessä uudet ideat ovat tervetulleita, mutta Ehrlich joutuu ponnistelemaan myydäkseen ideansa muille tutkijoille. Sitä kun on mahdotonta testata, sillä sadantuhannen vuoden kuluessa tapahtuvat lämpötilan muutokset eivät näy mittareissa.

Lähes kaikki aurinkotutkijat pitävätkin yhä tähtemme ytimen lämpötilaa vakaana. Jääkaudetkin selitetään edelleen Maan pyörimisakselin kaltevuuden ja kiertoradan soikeuden muutoksilla sekä mannerlaattojen liikkeillä.