Kuva: SOHO/ESA/NASA

Australialaisten tutkima tähti muistuttaa kovasti Aurinkoa.

Se näyttää samalta kuin Aurinko kaukaa katsottuna! Australialaisten tutkima tähti muistuttaa niin kovasti Aurinkoa, että tähtitieteilijät arvelevat sen ympäristön olevan paikka, josta saattaa löytyä pieni sinivihreä planeetta.

Auringon kaksoisisar löytyi, kun Canberrassa sijaitsevan Mount Stromlo -observatorion tutkija Jorge Meléndez kumppaneineen valitsi luetteloista suunnilleen oman tähtemme kaltaisia tähtiä ja havainnoi niitä entistä tarkemmin.

Kaksoissisarta nimitetään HD 98618:ksi. Se on kooltaan, iältään ja kemialliselta koostumukseltaan lähes Auringon kopio. Se pyörähtää akselinsa ympäri samaan tahtiin kuin oma tähtemme. Se kiertää Linnunradan keskustaa samalla etäisyydellä kuin Aurinko.

Täysin Auringon kaltaiset tähdet ovat hyvin harvinaisia. Niitä on ehkä pari prosenttia kaikista Linnunradan tähdistä. HD 98618:n lisäksi tunnetaan vain yksi. Sen nimi on 18 Scorpii.

Molempien ympäriltä on jo etsitty planeettoja, mutta yhtään ei ole löytynyt. Nykyisillä menetelmillä erottuvat kuitenkin vain jättiläisplaneetat ja nekin usein vain siinä tapauksessa, että ne kiertävät hyvin lähellä keskustähteään.

Planeettojen etsintään erikoistunut yhdysvaltalainen Gustavo Porto de Mello korostaa Naturen verkkouutisessa, että jättiläisplaneettojen puute kasvattaa elämälle sopivien planeettojen todennäköisyyttä. Jättiläisplaneetat saattavat nimittäin estää pienempiä muodostumasta tai singota ne planeettakunnan ulkolaidoille.