Kuva: Vladimir Gook, Wikimedia Commons

Solutuhoja esiintyy yli kolme tuntia rusketuksen jälkeen.

Ihosyövälle altistavat solujen dna-tuhot etenevät vielä kauan sen jälkeen, kun ihminen on lakannut lojumasta auringossa tai solariumlaitteessa. Iholle rusketuksen antava väriaine melaniini näyttää olevan syypää pimeässä jatkuviin vaurioihin, osoittavat tutkijat Science-lehdessä.

Melaniini suojaa ihoa auringon ultraviolettisäteilyltä. Kuitenkin aiemmissakin tutkimuksissa on löydetty viitteitä, että melaniini olisi osallinen myös haitallisiin muutoksiin ihossa.

Uudessa tutkimuksessa ihmisten ja hiirten melaniinia tuottavissa soluissa vaurioita syntyi vielä yli kolme tuntia ultraviolettisäteilylle altistumisen jälkeen. Muissa soluissa dna-tuhot loppuivat heti säteilyaltistuksen lakattua.

Ultraviolettisäteily rikkoo solujen dna-ketjuja, mikä voi johtaa syöpään johtaviin muutoksiin. Vaurioita alkaa syntyä heti, kun ihminen altistuu ultraviolettisäteilylle. Melaniinisoluissa vauriot yllättäen jatkuvat pimeässäkin.

Tutkijoiden mukaan ultraviolettisäteily aktivoi melaniinissa entsyymejä, jotka saavat melaniinin elektroneja virittymään. Tapahtumassa syntyvä energia siirtyy vielä pimeässäkin dna:han ja tekee siinä samanlaista tuhoa kuin auringonvalossa.

Kemiallinen virittyminen vie kuitenkin aikaa. Siksi tutkijat uskovat, että on mahdollista kehittää aurinkovoiteita, joita voi sivellä iholle auringossa oleskelun jälkeen ja jotka pystyvät sammuttamaan energiatilan niin, että tuhoja ei pääse syntymään.