Kuva: p-a-t-r-i-c-k, Wikimedia Commons

Uv-säteily koukuttaa mielihyvähormonilla, ja puute tuottaa vieroitusoireita.

Tässä saattaa olla syy, miksi niin moni lojuu kesästä toiseen aurinkorannoilla, vaikka tietää ihon käristämisen voivan aiheuttaa ihosyöpää. Toistuva ultraviolettisäteilyn annos saa elimistön erittämään mielihyvähormoneja endorfiineja ja niillä koukuttaa heroiinin tavoin. Kehittyy fyysinen riippuvuus, päättelevät hiirikokeittensa perusteella yhdysvaltalaiset tutkijat, joiden tulokset julkaisi Cell-lehti.

Gillian Fell Harvardin yliopiston lääketieteellisestä tiedekunnasta Bostonista työtovereineen alkoi tutkia uv-säteilyn addiktoivuutta, koska asiasta oli alustavia viitteitä ihmisistä. Uv-säteilystä nauttivat erottivat sokkokokeessa, tuottiko solarium uv:tä vai ei, ja muutamille ruskettajille kokeeksi annetut opioidien vastalääkkeet tuottivat heissä vieroitusoireita.

Fell ja kollegat päättivät selvittää asian perusteellisesti hiirikokeilla. He ajoivat karvat hiirten selästä ja säteilyttivät niitä uv:llä viitenä päivänä viikossa kuuden viikon ajan. Annoksen he arvioivat vastaavan säteilyä, jonka vaaleaihoinen, keskinkertaisesti ruskettuva ihminen saisi 20–30 minuutin jaksoista Floridan kesän keskipäivän aurinkoa. Se riittäisi ruskettamaan muttei polttamaan ihoa.

Viikon kuluttua kokeen alusta hiirten veren endorfiinipitoisuus nousi. Loppukokeen ajan pitoisuus pysyi koholla ja kokeen loputtua laski viikon sisällä perustasolle.

Endorfiinit sitoutuvat elimistössä opioidireseptoreihin, jolloin ne paitsi aiheuttavat mielihyvää myös lievittävät kipua. Uv-säteilyä saaneet hiiret olivatkin testeissä vähemmän herkkiä harjaksilla tökkimiselle tai kuumahkolla levyllä seisomiselle kuin vertailuryhmä.

Kun opiodireseptorien toiminta estettiin lääkeaineella, uv-säteilytetyt hiiret saivat tyypillisiä vieroitusoireita: vapisivat ja narskuttivat hampaitaan. Sen sijaan vertailuryhmän hiiret eivät olleet lääkkeestä moksiskaan.

Riippuvuus uv-säteilyn tuottamasta endorfiinista ja vaikutusten estämisen aiheuttamat vieroitusoireet olivat niin vahvoja, että ne muuttivat hiirten käyttäytymistä. Normaalisti hiiret valitsevat hämärän tilan valoisan sijasta, mutta jos hiirille annettiin estolääke hämärässä, ne alkoivat karttaa hämärää.

Kaikki tämä viittaa siihen, että uv-säteily tosiaan aiheuttaa riippuvuutta, tutkijat päättelevät. Uv-säteilyn riskien välttäminen edellyttää siis tietoista harkintaa ja päätöksentekoa. Ainoa turvamme on tiedossa, kun synnynnäinen biologiamme ei kerran tällaista päätöstä tue.

Miksi ihmeessä evoluutio on sitten tuottanut taipumuksen koukuttua uv-säteilyyn, vaikka se aiheuttaa syöpäriskin? Ehkä nisäkkäille on pitänyt kehittyä kimmoke hakeutua aurinkoon ihon D-vitamiinintuoton varmistamiseksi, tutkijat arvelevat.