Auringon tämänkertainen aktiivisuushuippu on hiipumassa, joten revontuletkaan eivät lähivuosina ole enää niin upeita kuin parin viime vuoden aikana. Aktiivisuus vaihtelee keskimäärin yhdentoista vuoden jaksoissa, joten seuraava huippu tulee vuoden 2012 tienoilla. Tähtitieteilijät havaitsevat huippukohdan ohituksen myös siitä, että Auringon magneettikenttä on jälleen vaihtanut suuntaa.

Revontulet ovat oikeastaan ainoa seikka, joka arkielämässä paljastaa Auringon aktiivisuuden. Revontulet syntyvät, kun Auringosta puhaltava hiukkastuuli osuu Maan ilmakehän yläosiin. Myös auringonpilkut lisääntyvät Auringon ollessa aktiivisimmillaan, mutta niiden havaitseminen vaatii tähtiharrastajan välineet. Kuva: NASA.

Kuvan edestakaisin sahaava käyrä kertoo auringonpilkkujen todellisen määrän ja loivat käyrät niiden keskimääräisen vaihtelun. Taustan Aurinko on kuvattu röntgensäteillä.