Miljardin vuoden kuluttua Aurinko on kymmenen prosenttia nykyistä kuumempi, joten siihen mennessä ihmiskunnan pitäisi ottaa siihen lisää etäisyyttä. Yksi keino on siirtää maapallo hieman kauemmaksi Auringosta.
Kuulostaa tieteistarinalta, mutta tähtiti...

Kuulostaa tieteistarinalta, mutta tähtitieteilijät Fred Adams, Don Korycansky ja Gregory Laughlin kertovat Astrophysics and Space Science -lehdessä, miten homma hoituu.

Kun Maan lähelle osuu sopivasti jokin suuri asteroidi, muutetaan sen rataa siten, että se alkaa käydä myös Jupiterin läheisyydessä. Tällä tavalla asteroidi voisi ottaa Jupiterilta lisäenergiaa ja luovuttaa sen Maalle aina kun se käy meidän lähellämme. Lisäenergia siirtäisi Maata hissukseen kauemmaksi Auringosta.

Ajatus ei ole huuhaata, sillä samanlaisia ratoja käytetään jo nyt avaruusluotainten vauhdittamiseen. Miljardissa vuodessa Maa ehkä hyvinkin ehtii siirtyä riittävän etäälle. Tosin ihmistä tuskin enää silloin on ainakaan tällaisena lajina kuin nyt.