Nasan havainnekuvassa näkyy virailevan asteroidin kulku aurinkokunnassamme.

Tällaista kohdetta ei ole avaruudessa ennen nähty.

Kaksi viikkoa sitten Havaijilla sijaitseva Panstarrs-teleskooppi havaitsi avaruudessa kohteen, jollaista ei aiemmin ole nähty. Nopeasti liikkuva komeetta matkasi sellaisella radalla, että sen on täytynyt singahtaa aurinkokuntaan planeettojen ratatason yläpuolelta, uskovat tutkijat.

Toisin sanoen tämä kohde, A/2017 U1, on peräisin tähtienvälisestä avaruudesta. Se on muodostunut jossain toisessa tähtikunnassa ja erkaantunut sitten irtolaiseksi, arvelevat tutkijat. Nyt se sattui osumaan aurinkokuntaamme ja matkaa parhaillaan hurjaa vauhtia poispäin.

”Olemme odottaneet tätä päivää vuosikymmeniä. Pitkään on arveltu, että tällaisia kohteita on – asteroideja tai komeettoja, jotka lentävät tähtijärjestelmien välissä – mutta tämä on ensimmäinen havainto sellaisesta”, tutkimusjohtaja Paul Chodas Nasasta.

Ensimmäistä havaintoa seuraavan viikon aikana kohteesta tehtiin 34 tarkentavaa havaintoa. Kohde matkaa sellaisessa kulmassa suhteessa planeettojen rataan, että paras selitys on tähtienvälinen alkuperä.

Suurin osa komeetoista kiertää Aurinkoa ellipsin muotoisella radalla ja palaa takaisin aurinkokunnan ulkoreunoille Oortin pilveen. Tämä ei.

Tutkijat laskevat komeetan radan perusteella, että se tuli Lyyran tähdistöstä lähes kohtisuoraan aurinkokunnan ratatason yläpuolelta ja muutti suuntaansa Auringon vetovoiman vaikutuksesta.

”En ole ikinä nähnyt näin poikkeuksellista kiertorataa. Kohde matkustaa äärimmäisen nopeasti ja on sellaisella lentoradalla, että voimme täysin varmasti sanoa, että se ei ole tulossa takaisin”, kommentoi tutkija Davide Farnocchia avaruusjärjestö Nasan tiedotteessa.

Aurinkomme ja planeetat sen mukana matkaavat Linnunradan sisällä kohti Lyyran tähdistöä, joten on loogista, että tähtienväliset vieraat lentävät siitä suunnasta, kommentoi tähtitieteilijä Luke Dones havaintoa New Scientist-lehdessä.

Kohde on melko pieni, noin 400 metrin kokoinen ja kulkee nyt Auringosta poispäin 160 000 kilometrin tuntivauhtia. Voit katsella sen lentorataa tästä linkistä.

Tutkijat eivät ole varmoja siitä, onko kohde komeetta vai asteroidi. Aluksi se luokiteltiin komeetaksi, mutta on sittemmin saanut asteroidiin viittavan A-kirjaimen nimensä eteen.

Epävarmuus johtuu siitä, ettei kohteelta havaittu samanlaista pyrstöä kuin komeetoilta yleensä. Pyrstö muodostuu, kun Auringon säteily irrottaa ainetta lähestyvän komeetan pinnalta jopa miljoonien kilometrien pituiseksi pölypilveksi.

Toisaalta kaikilla komeetoillakaan ei ole pyrstöä, elleivät ne lennä tarpeeksi lähelle Aurinkoa, huomauttaa tähtitieteilijä Matthew Holman Space.com -verkkosivun haastattelussa.

Todennäköisesti kaukainen vieras on silti pääosin jäätä. Jotta tällainen murikka päätyisi aurinkokuntaamme tähtienvälisestä avaruudesta, sen on ensinnäkin täytynyt muodostua oman tähtikuntansa ulkoreunoilla. Kaukana tähdistä muodostuvat kohteet ovat enimmäkseen jäätä.

Moni tutkija kuitenkin huomauttaa, että tarvitaan vielä lisää tietoa kohteesta, jotta voidaan varmasti sanoa, että se on todella tullut aurinkokunnan ulkopuolelta. Asiasta julkaistaneen tutkimuspapereita tiuhaan lähitulevaisuudessa.

Tietämätön luulee tietävänsä politiikassakin